Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

الفرد مركز العملية التربوية في المجتمع العربي والإسلامي (قراءة وتحليل لأفكار "أنتوني غيدنز" و"مالك بن نبي")

Show simple item record

dc.contributor.author سلالي, مراد
dc.date.accessioned 2024-09-23T11:44:12Z
dc.date.available 2024-09-23T11:44:12Z
dc.date.issued 2024-06-15
dc.identifier.issn 2543-3830
dc.identifier.issn EISSN 2661-7498
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/6984
dc.description.abstract يعتبر المفكر «أنتوني غيدنز» والمفكر «مالك بن نبي» من علماء العصر الحديث الذين ساهموا بأفكارهم في دراسة مختلف المشاكل الاجتماعية في العالم العربي والإسلامي ومن خلال هذه المقالة أردت أن أعرض قراءة وتحليل أفكار المفكرين لأنهما لاحظا المشاكل التي عانى منها العالم العربي والإسلامي في ميدان التعليم والتنمية والتخلف والجمود والقهر والفساد، لذلك عرضت مجموعة من الحلول التي قدموها للنهوض بالمجتمع العربي الإسلامي في ميدان الاستثمار في الإنسان وذلك من خلال تفعيل مجال التعليم والابتكار والتجديد وذلك بخلق مختلف الدوافع المساهمة في ذلك، بداية من تجديد المناهج التربوية والتركيز على منح حق التعليم للجميع دون استثناء وكذلك التفكير في التعليم الدائم والخلاق للثروة وكانت قراءتهم بناءة. The thinkers: "Anthony Giddens" and "Malek ben Nabi" are among the scholars of the modern era who have studied the various social problems in the Arab-Muslim world. Through this article, we propose this analytical reading of the thinker's ideas because they were able to deal with the problems suffered by the Arab-Muslim world inhabitants, especially in education, development, backwardness, stagnation, oppression and corruption fields. From there, it was possible to present some solutions provided by them to advance the Arab-Islamic society in the field of investment in human beings, highlighting the field of education, innovation and renewal, while creating various motivational motives. Starting with the renewal of educational programs, focusing on granting the right to education to everyone without exception, as well as thinking about the lifelong and creative education of wealth. That is why their study of society was constructive ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مجلة المفكر -جامعة الجزائر2-أبو القاسم سعد الله- ar_AR
dc.relation.ispartofseries المجلد8;العدد1
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject أنتوني غيدنز ar_AR
dc.subject مالك بن نبي ar_AR
dc.subject التعليم ar_AR
dc.subject الفرد ar_AR
dc.subject التربية ar_AR
dc.subject الحضارة ar_AR
dc.subject الوطن العربي ar_AR
dc.subject العالم الإسلامي ar_AR
dc.subject Anthony Giddens ar_AR
dc.subject Malek Ben Nabi ar_AR
dc.subject teaching ar_AR
dc.subject education ar_AR
dc.subject the Islamic world ar_AR
dc.subject the Arab world ar_AR
dc.title الفرد مركز العملية التربوية في المجتمع العربي والإسلامي (قراءة وتحليل لأفكار "أنتوني غيدنز" و"مالك بن نبي") ar_AR
dc.title.alternative The individual is at the educational process centre in Arab-Muslim society. (Reading and analysis Anthony Giddens and Malek Ben Nabi thoughts) ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account