Dépôt Institutionnel Numérique de la production Scientifique et Académique de l'Université d'Alger 2

الأبعاد التّعليميّة لتوظيف المصطلحات اللّسانيّة النّصيّة في الكتاب المدرسي -مرحلة التّعليم المتوسط أنموذجا

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author قمقام, مباركة
dc.date.accessioned 2024-09-25T13:09:12Z
dc.date.available 2024-09-25T13:09:12Z
dc.date.issued 2023-12-30
dc.identifier.issn 2588-1566
dc.identifier.issn EISSN2773 - 2517
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/7013
dc.description.abstract عرف منهاج اللّغة العربيّة في السّنوات الأخيرة، ولا سيما مع مناهج الجيل الثاني(2016) تغييرات جوهريّة في تعليم اللّغة العربيّة تمثّلت أساسا في استثمار معطيات اللّسانيات النّصيّة، حيث تمّ في هذا السّياق تمرير بعض المصطلحات اللّسانيّة النّصيّة(الاتّساق والانسجام، وفهم المكتوب، وإنتاج النّصوص...) في ثنايا كتب اللّغة العربيّة لمرحلة التّعليم المتوسّط. وتحيلنا كيفية توظيف المصطلحات اللّسانيّة النّصيّة في الكتب المدرسيّة من تدرّج في عرضها، وسلاسة في بسطها وإجراء المقارنات أنّ الغاية من إضافتها في منهاج اللّغة العربيّة لمرحلة التّعليم المتوسط - مناهج الجيل الثّاني- كان لبلوغ أبعاد تعليميّة تتمثّل أساسا في إكساب المتعلّمين كفاءات عديدة أهمّها الكفاءة النّصيّة. Over the past few years, the Arabic language curriculum has undergone significant changes in the teaching of Arabic, particularly with the introduction of the second-generation curriculum in 2016. These changes have involved the integration of textual linguistics data into the curriculum. As a result, certain textual linguistic terms, such as cohesion, coherence, text comprehension, and text production, have been introduced into Arabic language textbooks aimed at middle school students. These linguistic terms have been presented in textbooks in a clear and comparable manner to achieve several educational goals, including the development of students' textual competence. The primary objective of incorporating these linguistic terms into the Arabic language curriculum for middle school students, as part of thesecond-generation curriculum, is to equip learners with various competencies, with particular emphasis on developing their textual competence. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مجلة اللسانيات التطبيقية- كلية اللغة العربية وأدابها- جامعة الجزائر 02- أبو القاسم سعد الله ar_AR
dc.relation.ispartofseries المجلد 7;العدد2
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject المصطلحات اللّسانيّة النّصيّة ar_AR
dc.subject تعليم اللّغة العربيّة ar_AR
dc.subject الأبعاد التّعليميّة ar_AR
dc.subject الكفاءة النّصيّة ar_AR
dc.subject Textual Linguistic Terms ar_AR
dc.subject Arabic Language Teaching ar_AR
dc.subject Textual Competence ar_AR
dc.subject Educational Dimensions ar_AR
dc.title الأبعاد التّعليميّة لتوظيف المصطلحات اللّسانيّة النّصيّة في الكتاب المدرسي -مرحلة التّعليم المتوسط أنموذجا ar_AR
dc.title.alternative the Educational Dimensions Of Employing Textual Linguistic Terms In School Textbooks A Case Study Of Middle School Education ar_AR
dc.type Article ar_AR


Fichier(s) constituant ce document

Les fichiers de licence suivants sont associés à ce document :

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Excepté là où spécifié autrement, la license de ce document est décrite en tant que Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte