Abstract:
لقد سبق علماء العربية القدماء إلى العديد من المفاهيم الصوتية التي أشاد بها علماء الأصوات في العصر الحديث، وفي المقابل فقد طرح هذا السبق العديد من القضايا الخلافية، مما فرض على المشتغلين بعلم الأصوات الوقوف عليها والبحث في حقيقتها واستثمار نتائج ذلك في إنماء المعرفة الصوتية التي تستلهم التراث. خاصة في المجال الأكاديمي المتخصص في علوم اللغة العربية. لقد ظلت هذه المفاهيم الصوتية بما تطرحه من نقاش وجدل بمنأى عن الاهتمام اللائق بها من قبل أغلب المشتغلين بتعليمية علوم اللغة العربية بصفة عامة، وتعليمية علم أصوات اللغة العربية على وجه التحديد. وفي هذا الصدد ارتأيت أن أعرض إلى أهم هذه المفاهيم التي تعد مثالا لتلاقي التراث اللغوي مع علم الأصوات الحديث، مستجليا من خلالها أهم المشكلات التي لا تزال قائمة لدى تدريس مفاهيم ومصطلحات علم أصوات اللغة العربية. حيث اخترت الوقوف على كل من مفهوم "الحرف والصوت"، و"الصامت والصائت". و"أشباه الصوائت"، نظرا لما تكتسيه من أهمية في هذا بناء النظام الصوتي للغة العربية.
The ancient Arabic scholars have presided over many phonetic concepts praised by
modern phonetic scientists. On the other hand, this precedent raised many controversial
issues, which forced those who work in phonetics to look at them and investigate their
results, and using them in the development of phonetic knowledge that is inspired by
heritage. Especially in the academic field that specializes in the Arabic language sciences.
These phonological concepts, with their discussion and debate, have been kept from
receiving proper attention from most people engaged in teaching of Arabic language
sciences in general and Arabic phonetics in particular. In this regard, I wanted to present
one of the most important concepts, which is an example of the convergence of the
linguistic heritage with modern phonology, through which I illustrate the most important
problems that still exist in teaching the concepts and terms of Arabic phonology. I chose
the concepts of " HARF" and ""SAOUT, "Vowels and Consonqnts", and "Semi-vowels"
because of the importance they attach to building the sound system of the Arabic language