الخلاصة:
يشكل القياس النفسي والتربوي إحدى مجالات البحث الهامة في ميدان علوم التربية، كونه يعنى بأدوات البحث واختبار الخصائص النفسية والتربوية لدى الافراد والمتعلمين، كما يسهل فهم وبناء أدوات القياس في مجال القدرات والاستعدادات لدى الافراد والمتعلمين من جهة، وبناء اختبارات التحصيل الموضوعية من جهة أخرى.
القياس النفسي والتربوي يتناول مبادئ علمية معرفية وسيكو مترية في بحث السلوك عامة والسلوك التربوي خاصة، كما يتناول أدوات البحث والاختبارات النفسية والتربوية التي تمكن من تقييم وتقويم العملية التعليمية والتعلم بخلفية موضوعية صادقة، و يستهدف تمكين الباحثين والمربين من معرفة الخلفية العلمية والمنهجية للقياس النفسي والتربوي وكذا الخطوات المنهجية لبناء أدوات القياس والاختبارات التحصيلية في مجال التربية والتعليم، إضافة الى تمكين الباحثين والمربين من خلفية تفسير الدرجات ومعرفة معايير توظيفها في فهم السلوك التربوي والتعليمي
Psychological and educational measurement is one of the important areas of research in the field of educational sciences, as it is concerned with research tools and testing the psychological and educational characteristics of individuals and learners, and facilitates the understanding and construction of measurement tools in the field of abilities and aptitudes of individuals and learners on the one hand, and the construction of objective achievement tests on the other.
Psychological and educational measurement deals with scientific cognitive and psychometric principles in researching behavior in general and educational behavior in particular, and deals with research tools and psychological and educational tests that enable the evaluation and assessment of the educational and learning process with an objective and honest background, and aims to enable researchers and educators to know the scientific and methodological background of psychological and educational measurement, as well as the methodological steps for building measurement tools and achievement tests in the field of education and education, in addition to enabling researchers and educators to know the background of interpreting scores and knowing the criteria for their use in understanding educational and educational behavior.