dc.contributor.author | مسعودي, مسعودي | |
dc.contributor.author | جديوي, روضة | |
dc.date.accessioned | 2024-09-29T08:58:21Z | |
dc.date.available | 2024-09-29T08:58:21Z | |
dc.date.issued | 2023-12-30 | |
dc.identifier.issn | 2588-1566 | |
dc.identifier.uri | http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/7033 | |
dc.description.abstract | يندرج هذا العمل في إطار النَّشاط التنظيري للدرس اللساني في ضوء النّظريات العرفانية التي ترفض الفصل بين مكوّنات البنية اللغوية، وبين الخبرات والتجارب التي يكتسبها الإنسان من خلال احتكاكه بالعالم الخارجي، والبيئة التي يحيا في كنفها، ومن خلال تأثُّره بثقافة أمّته واعتناقه لمعتقداتها. ومن أهمّ هذه الأبحاث التي حظيت باهتمام خاص في عملنا: نظرية المزج التصوّري لـ"مارك تيرنر" و"جيل فوكونيي"؛ وهي نظرية عرفانية تتبنّى فكرة مفادها أنّ قدراتنا العرفانية البشرية الحديثة نشأت نشوءًا متزامنًا، ومحاولةُ تفسيرها كلّ على حِدَة هي محظ عبث، بل يمكن وصف هذه القدرات ب "الاختراع"؛ لكونها إبداع لبنية جديدة واختراع لمعنى جديد لم يكن موجودا قبل عملية المزج. إِذَّاكَ تصبو رؤيتنا إلى تقصّي المسار الذي سارت عليه نظريّة المزج التصوّري، ومحاولة وضع القارئ أمام الطرّوحات والافتراضات التي صنعت لبّها. وقد قادنا التنقيب في هذا الموضوع إلى الإجابة عن سؤال: كيف لِبَنِي البشر أن تكون لهم تلك القدرة العجيبة على التّجديد، وما هي الشّرارة التي بها انقدح ذلك عندهم؟ Abstract This work falls within the framework of the theoretical activity of the linguistic lesson in the light of cognitive theories that reject the separation between the components of the linguistic structure, and between the experiences and experiences that man acquires through his contact with the outside world, and the environment in which he lives, and through his influence on the culture of his nation and his embrace of its beliefs. One of the most important of these researches, which has received special attention in our work, is the conceptual blending theory of Mark Turner and Gilles Fauconnier; it is a cognitive theory that adopts the idea that our modern human cognitive abilities have arisen simultaneously, and trying to explain them separately is absurd, and these abilities can even be described as 'invention'; Our vision aims to investigate the path taken by the theory of conceptual blending, and to try to put the reader in front of the propositions and assumptions that made it. The exploration of this topic has led us to answer the question of how human beings have such an amazing ability to renew, and what is the spark with which this is inflicted on them? Keywords: cognitive linguistics, conceptual blending, mental spaces, thought, language | ar_AR |
dc.language.iso | Ar | ar_AR |
dc.publisher | مجلة اللسانيات التطبيقية- كلية اللغة العربية وأدابها- جامعة الجزائر 02- أبو القاسم سعد الله | ar_AR |
dc.relation.ispartofseries | المجلد 7;العدد2 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | اللسانيات العرفانية | ar_AR |
dc.subject | المزج التصوّري | ar_AR |
dc.subject | الفضاءات الذهنيّة | ar_AR |
dc.subject | الفكر | ar_AR |
dc.subject | اللغة | ar_AR |
dc.title | الذهن املُعَرْفِن واملزج التصوّري: مقاربة عرفانيّة للفكر واللغة | ar_AR |
dc.title.alternative | The Cognitive Mind And Conceptual Blinding: A Cognitive Approach To The Thought And Language | ar_AR |
dc.type | Article | ar_AR |
Les fichiers de licence suivants sont associés à ce document :