الخلاصة:
تغيّا في هذه الدراسة؛ الوقوف على أحد أهم مباحث اللسانيات العرفانية ألا وهو الاستعارة التّصورية، من أجل التعريف بهذا النوع من الاستعارات الجديد والمنافي لما قدمه القدماء، حيث نسعى لاستثمار هذا المبحث _الغربي النشأة_ في دراسة شعرنا العربي، من خلال قصيدة "سراب" لمصطفى محمد الغماري، ذلك من أجل الكشف عن مدى قابلية الشعر العربي – عموما والشعر الجزائري خصوصا – لمثل هذه الدراسة، وتبيان امكانية استخدام الشعراء العرب للبعد التصوري في نقل تجربتهم الشعرية. وأفضت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: شعرنا العربي عموما والجزائري خصوصا يزخر بالعديد من الاستعارات التّصورية، و قصيدة "سراب" خير مثال على ذلك، ويستخدم الشعراء هذا النوع من الاسقاطات الاستعارية؛ ذلك أنّ نسقنا التصوري في حاجة إلى إعطاءالمفاهيم المجردة حدودا فيزيائية محسوسة، لتسهيل التعامل معها ومعالجتها ذهنيّا.
In this study, we seek to stand on one of the most important topics of mystical linguistics, which is the conceptual metaphor, in order to introduce this type of metaphor new and contrary to what was presented by the ancients, as we seek to invest this topic _Western origin_ in the study of our Arabic poetry, through the poem "Mirage" by Mustafa Mohamed Ghamari, in order to reveal the extent to which Arabic poetry - in general and Algerian poetry in particular - can be used by Arab poets in the conceptual dimension in transferring their poetic experience. The study led to a set of results, the most important of which are: our Arab poetry in general and Algerian poetry in particular is full of many conceptual metaphors, and the poem "Mirage" is a good example of this, and poets use this type of metaphorical projections, because our conceptual format needs to give abstract concepts tangible physical limits, to facilitate dealing with them and processing them mentally.