Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

صياغة الاختبارات الرقمية في منصة مودل (moodle) (دراسة ميدانية وصفية تحليلية لصياغة اختبار رقمي وتطبيقه في منصة مودل(moodle) جامعة يحيى فارس بالمدية)

Show simple item record

dc.contributor.author بوعيشاوي, فايزة
dc.date.accessioned 2024-09-29T13:42:14Z
dc.date.available 2024-09-29T13:42:14Z
dc.date.issued 2023-06-09
dc.identifier.issn EISSN: 2830-8670
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/7042
dc.description.abstract الملخص: تعالج هذه الورقة البحثية تصميم الاختبارات الرقمية وتطبيقها ميدانيا في منصة مودل (Moodle) بجامعة يحيى فارس بالمدية. تكونت أداة الدراسة من اختبار رقمي، وتقارير عملية للإجابة على فرضيات الدراسة، طبقت الدراسة على عينة بلغ عددها 16 طالبا من طلبة السنة الثانية ليسانس تخصص دراسات لغوية .اُعتمد في هذا البحث على المنهج الوصفي التحليلي أثناء وصف التجربة، وعلى شبه المنهج التجريبي أثناء تطبيق الاختبار الرقمي مع المتعلمين. وتهدف هذه المعالجة إلى معرفة مدى توافق أنماط الأسئلة المتاحة بالمنصة مع بعض المقاييس الأدبية واللغوية، ومدى مصداقية الاختبار الرقمي في منصة مودل(Moodle)؛ كما أنّها تسعى إلى التعريف بالمهارات التقنية المتاحة بالمنصة لمنع الغش في الاختبار الرقمي. ولقد كشفت الدراسة عن إمكانية صياغة اختبار رقمي في منصة مودل(Moodle) في المقاييس اللغوية كالنحو والصرف، واللسانيات، وعدم إمكانية صياغته في المقاييس الأدبية وهذا لأنّ أنماط الأسئلة المتاحة لا تتلاءم مع طبيعة النصوص الأدبية التي تحتاج إلى التحليل والنقد والاستنتاج. وبيّنت إمكانية المعلم من التحكم في الاختبار الرقمي في منصة مودل (Moodle) وضبطه آليا. وخلصت الدراسة إلى بعض التوصيات من أهمّها ضرورة تدريب الطلبة المتعلمين على استعمال منصة مودل(Moodle)، والمعلّمين على تصميم الاختبارات الرقمية وتطبيقها على طلبة الجامعة. This paper deals with designing and applying digital tests in Moodle platform in Yahya Fares University of Médéa.The study instruments were sample digital test and reports that help making the research hypotheses. The sample of this study consisted of 16 second years bachelor students specialized in linguistics. In this study, the analytical descriptive approach was used during the description of the experiment, and the semi-experimental approach during the application of the digital test with the learners. The study aims to find the compatibility of the types of questions available on the platform with some literary and linguistic courses, and the extent of the credibility of the digital test in the Moodle platform. It also seeks to know the technical skills available on the platform to interdict fraud in the digital test. The study revealed the possibility of formulating a digital test in the Moodle platform in linguistics such as grammar, morphology, and linguistics, and the inability to formulate it in literary courses, because the types of available questions do not fit with the nature of literary texts that need analysis, criticism and conclusion. The study results showed that it is possible for the teacher to manage and control the digital test in the Moodle platform. We concluded with some recommendations, the most important of which is the need to train learners to use the Moodle platform, and teachers to design digital tests and apply them to university students ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مجلة اللسانيات التطبيقية- كلية اللغة العربية وأدابها- جامعة الجزائر 02- أبو القاسم سعد الله ar_AR
dc.relation.ispartofseries المجلد 7;العدد 01
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject الاختبار ar_AR
dc.subject الاختبار الرقمي ar_AR
dc.subject منصة مودل(Moodle) ar_AR
dc.subject المقاييس اللغوية ar_AR
dc.subject المقاييس الأدبية ar_AR
dc.subject the test ar_AR
dc.subject digital test ar_AR
dc.subject Moodle platform ar_AR
dc.subject digital test ar_AR
dc.subject Moodle platform ar_AR
dc.subject Linguistic course ar_AR
dc.subject literary course ar_AR
dc.title صياغة الاختبارات الرقمية في منصة مودل (moodle) (دراسة ميدانية وصفية تحليلية لصياغة اختبار رقمي وتطبيقه في منصة مودل(moodle) جامعة يحيى فارس بالمدية) ar_AR
dc.title.alternative Drafting digital tests in Moodle platform A descriptive analytical field study for the formulation and application of a digital test On Moodle platform (Yahya Fares University in Médéa) ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account