Résumé:
الملخص: تعالج هذه الورقة البحثية تصميم الاختبارات الرقمية وتطبيقها ميدانيا في منصة مودل (Moodle) بجامعة يحيى فارس بالمدية. تكونت أداة الدراسة من اختبار رقمي، وتقارير عملية للإجابة على فرضيات الدراسة، طبقت الدراسة على عينة بلغ عددها 16 طالبا من طلبة السنة الثانية ليسانس تخصص دراسات لغوية .اُعتمد في هذا البحث على المنهج الوصفي التحليلي أثناء وصف التجربة، وعلى شبه المنهج التجريبي أثناء تطبيق الاختبار الرقمي مع المتعلمين. وتهدف هذه المعالجة إلى معرفة مدى توافق أنماط الأسئلة المتاحة بالمنصة مع بعض المقاييس الأدبية واللغوية، ومدى مصداقية الاختبار الرقمي في منصة مودل(Moodle)؛ كما أنّها تسعى إلى التعريف بالمهارات التقنية المتاحة بالمنصة لمنع الغش في الاختبار الرقمي. ولقد كشفت الدراسة عن إمكانية صياغة اختبار رقمي في منصة مودل(Moodle) في المقاييس اللغوية كالنحو والصرف، واللسانيات، وعدم إمكانية صياغته في المقاييس الأدبية وهذا لأنّ أنماط الأسئلة المتاحة لا تتلاءم مع طبيعة النصوص الأدبية التي تحتاج إلى التحليل والنقد والاستنتاج. وبيّنت إمكانية المعلم من التحكم في الاختبار الرقمي في منصة مودل (Moodle) وضبطه آليا. وخلصت الدراسة إلى بعض التوصيات من أهمّها ضرورة تدريب الطلبة المتعلمين على استعمال منصة مودل(Moodle)، والمعلّمين على تصميم الاختبارات الرقمية وتطبيقها على طلبة الجامعة.
This paper deals with designing and applying digital tests in Moodle platform in Yahya Fares University of Médéa.The study instruments were sample digital test and reports that help making the research hypotheses. The sample of this study consisted of 16 second years bachelor students specialized in linguistics. In this study, the analytical descriptive approach was used during the description of the experiment, and the semi-experimental approach during the application of the digital test with the learners. The study aims to find the compatibility of the types of questions available on the platform with some literary and linguistic courses, and the extent of the credibility of the digital test in the Moodle platform. It also seeks to know the technical skills available on the platform to interdict fraud in the digital test. The study revealed the possibility of formulating a digital test in the Moodle platform in linguistics such as grammar, morphology, and linguistics, and the inability to formulate it in literary courses, because the types of available questions do not fit with the nature of literary texts that need analysis, criticism and conclusion. The study results showed that it is possible for the teacher to manage and control the digital test in the Moodle platform. We concluded with some recommendations, the most important of which is the need to train learners to use the Moodle platform, and teachers to design digital tests and apply them to university students