الخلاصة:
الملخص: يعالج هذا المقال قضية إثبات صلاحية مقاربة النصوص الأصيلة في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها. وبعد الإطلاع على آراء خبراء تعليم اللغات الأجنبية (باعتبار اللغة العربية أجنبية على الناطقين بغيرها)، وآراء أصحاب النظريات النصية والتواصلية، وأصحاب الاتجاه الوظيفي في تعليم اللغات (الذي يفيد من النظريات التواصلية)، خلصت هذه الدراسة إلى نتيجة هامة مفادها: ثبوت فاعلية مقاربة النصوص الأصيلة في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها.
Abstract: This article addresses the issue of proving the validity of the original texts in teaching Arabic to non-natives. After consulting the views of foreign language teaching experts (considering Arabic is a foreign language for non-native speakers), the opinions of those with textual and communicative theories, and those with the functional orientation in language education (which derives from the communicative theories), in the end, this study arrived at the conclusion that the original texts approach is effective in the teaching of Arabic to non-native speakers.