Abstract:
من بين الميادين التي ركزت عليها المناهج المعاد كتابتها (2016) ميدان المنطوق، وهو اختيار وجيه كونه يستجيب لمبادئ النظرية التداولية التي من مرتكزاتها الأساسية "التواصل" وهو الهدف من تعليم أي لغة، وإذا كانت مرجعية تعليم ميدان المنطوق النظرية متينة، فإن المدرسة ظلت تفتقر لأساليب أجرأتها. الأمر الذي أحدث تخبطا أثناء الإنجاز والتطبيق، مما جعل الممارسين في الميدان محتارين في النموذج الذي يتبعونه في إنجاز حصة المنطوق، ودفعهم إلى ارتجال طرائق وآليات تنفيذ في ظل غياب الوسائل والتكوين المناسبين في هذا الميدان، بالإضافة إلى استحداث طريقة دخيلة على المعلمين والمتعلمين، حيث تم الانتقال من تدريس أربعة نصوص لميدان المنطوق في المقطع الواحد إلى نص واحد يتكرر، وزيادة عليه، فإن الهدف الضمني من تدريس هذا الميدان في نهاية المرحلة المتوسطة هو إرساء الأنماط النصية بالاعتماد على سندات شفهية قصد إقدار المتعلم على التواصل بلغة عربية فصيحة ضمن وضعيات تواصلية مختلفة تخضع للحال والمقام
Spoken discourse is among the areas that the rewritten curriculum (2016) has
emphasized.It is a good choice because it meets the principles of deliberative theory, one of the
main foundations of which is "communication", which is the goal of teaching any language. And
while the theoretical frame of reference for teaching the operative field is sound, the school lacks
the methods of its approach. This has led to confusion in implementation and practice, which has
made field practitioners confused about the model to follow in order to fulfil the operative part,
and prompted them to improvise methods and mechanisms to be implemented in the absence of
appropriate means and training in this area. In addition to this, a foreign method was introduced
for teachers and learners, where we went from teaching four texts in the operative speaking field,
in one section, to one repeated text. Furthermore, we should keep in mind that the implicit goal of
teaching this area at the end of the intermediate stage is to establish textual patterns based on oral
connections in order to enable the learner to communicate in standard Arabic in different
communicative situations that depend on the situation and location.
Keywords: Communicative competence, spoken language, oral expression, texts for stated
understanding, text, speech