الخلاصة:
الخرائط الذّهنية استراتيجية تعليمية تعلّمية، وهي ذات أبعاد معرفية تسهم في تبسيط التعلّم وتنظيمه من منظور عقليّ، يمكّن المتعلّم من استحضار المفاهيم الأساسية وربطها ببعضها، واكتشاف العلاقات القائمة بين مفاهيم مختلفة، تتلخّص في بنية تخطيطيّة بسيطة العناصر، وتختزل مراحل التّعلّم المعقّدة وتوضّح مساراتها. وتأتي هذه الدّراسة للبحث في الدّور الذي تؤدّيه الخرائط الذّهنية في تعليمية ميدان فهم المنطوق وإنتاجه، ومدى فاعليتها في بلوغ الكفاءات العرضية للميدان، كون الخرائط الذّهنية استراتيجية فعّالة في العملية التعليمية التعلّمية، وسعيا منّا لبلوغ غايات البحث، تمّت صياغة إشكاليته، كالتالي: ما دور الخرائط الذّهنية المتضمّنة في ميدان فهم المنطوق وإنتاجه في بلوغ كفاءاته العرضية؟ كيف يمكن استثمار الخرائط الذّهنية لكتاب اللغة العربية في تنظيم عملية التعلّم؟ وتوصّل البحث إلى إبراز الدّور التنظيميّ والتحليليّ للخرائط الذّهنية المتضمّنة في كتاب اللغة العربية للسنة الرابعة متوسّط،
، Mind maps are a didactical-learning strategy, which has cognitive dimensions that contribute to simplifying and organizing learning from a mental perspective, enabling the learner to evoke basic concepts and link them to each other, and discover the relationships between different concepts. It is summed up in a simple schematic structure of elements, and it reduces the complex stages of learning and clarifies their paths. Since mental maps are an effective strategy in the didactical-learning process, this study comes to investigate the role of mind maps in teaching listening and speaking, in addition to their effectiveness in achieving the transverse competencies of the field. To achieve the goals, the research problem is formulated as follows: What is the role of the mental maps in the field of listening and speaking to achieve its transverse competencies? How can the mind maps of Arabic language books be invested in organizing the learning process? The research reached to highlight organizationally and analytically the role of the mind maps in the Arabic language book for the fourth year in Middle School