الخلاصة:
تعتبر المدرسة البيت الثاني الذي يأوي إليه المتعلّم، ويواصل فيه مرحلة التعلّم، فهي مكان لطلب العلم، ومكان لتعلّم دروس الحياة، ولتعلّم القيم المختلفة التي تساعد الفرد على العيش بسلام في حياته، ومن أهمّ هذه القيم: القيم الدينيّة، والتي ينهل من معينها المتعلمون من خلال النصوص المقترحة للدراسة، ومن هذه النصوص: نصوص فهم المنطوق للسنة الأولى متوسط، والتي تحمل بين ثناياها قيما دينيّة كثيرة يستطيع المتعلّم استخراجها من سماعه للمنطوق، وتحديد معناه العام، ومحاولته إنتاج نصوص مشابهة له، وكلّ هذا يرسّخ في ذهنه هذه القيم، ويجعلها بالنّسبة إليه منهجا ينتهجه في حياته، من أجل أن يحيا حياة هانئة بينه وبين نفسه، وبينه وبين من يحيط به.
The school is considered the home of the learner, He continues in the learning phase, It is a place to seek knowledge and teach life lessons, and learn values, which help the individual to get to live in peace; One of the most important of these values : religious values, which learners benefit from through the proposed texts for study. Among these texts ; Spoken comprehension texts for the fourth year of middle school, these texts contain religious values, which the learner learns by hearing spoken text, and he try to define its general meaning, and producing texts similar to it, This is what contributes to the consolidation of values in the mind of the student, and makes it a method for him to rely on in his life, In order for him to live a comfortable life with him self and between him and those around him