Abstract:
إنّ القرآن الكريم أعلى درجات البيان، وهو بذلك متن لغويٌّ لا ينضب لجميع الدراسات اللّغوية التي استُنبِطَت منه بالأصل، فأضحت مفاتيحَ لفهمه وتدبّره، ومن بينها: الحجاج الذي نجده مبثوثا في ثنايا الدراسات اللغوية العربيّة الأصيلة، وهو مِن أبرز مباحث التّداولية، وانطلاقا مما سبق نحاول في هذا المقال من خلال المنهج الوصفي استقراء وتحليل بعض آيات القرآن الكريم لنقف على بعض ملامح الحجاج وصوره موضّحين وظائفه الإبلاغية القائمة على التّأثير والإقناع؛ حيث نجيب عن التّساؤل الآتي: ما هي صور الحجاج؟ وفيمَ تتمثل وظائفها الإبلاغية؟ لنصل في الختام إلى أن الحجاج أداة من أدوات الإقناع والتّأثير في نفس المتلقي بصور مختلفة، وبوسائط لغوية متنوّعة وفي مواقف وسياقات مختلفة.
The Holy Quran is the highest level of explanation. Therefore, it is an inexhaustible linguistic body for all linguistic studies that were originally derived from it, so they became the keys to understanding and contemplating it. For instance, the arguments that we find fixed in the folds of Arabic, original linguistic studies and it is one of the most deliberative methodology researches. Accordingly, based on the aforementioned, we attempt in this article, through the descriptive approach, inducing and analyzing of some verses of the Holy Quran, in order to let us stand on some features and forms of arguments, clarifying its informative functions based on influence and persuasion; Where we answer the following question: What are the forms of arguments? What are their informative functions represented? Ultimately, we conclude that arguments are a tool of persuasion and influencing in the soul of the recipient in different ways, through various linguistic means, and in different situations and contexts