الخلاصة:
أمكن للمولَّف الشّهير (الاستعارات التي نحيا بها) تحقيق قفزة نوعيّة، جوهرُها إصلاح ما رُميت به الاستعارة من تُهم الازدراء، مؤكّدا أنّه لا يمكن الاستغناء عنها كونها جزءا لا يتجزّأ من الفكر، وهي حاضرة بقوّة في جميع مُدركاتنا وسلوكاتنا اليوميّة بصفة تلقائيّة، هذا يعني أنّ الاستعارة ليست مظهرا لغويّا مُزخرفا مقصورا على أرباب البيان، بل هي بنية تصوّريّة ضمن نسقنا الفكريّ، نحيا بها سواء بوعي منّا أو من غير وعي. ولهذا وُسمت بالمعرفيّة/ العرفانية إثباتا لتجاوزها صفة العرضيةّ في فهم الخطاب إلى عدّها مركزا فكريّا يصف تصوراتنا عن الوجود وكلّ موجود، وهذا ما تروم هذه الورقة البحثية بيانه استنادا إلى نماذج خطابيّة مختارة.
“Metaphors We Live By”is a famous book that was able to achieve a
significant breakthrough as it seeks to refute the allegations of metaphors being regarded as
disparaging.Undoubtedly, it is impossible to dispense with metaphor, as it is an integral
part of thought. It is strongly and spontaneously present in our perceptions and daily
behaviors which means that metaphor is not merely a linguistic ornamentation concept
restricted for rhetoricians but rather a conceptual structure within our cognitive system that
we rely on, both consciously or unconsciously. For this reason, t has been referred to as
cognitive, as it transcends its superficiality in understanding discourse to become a central
intellectual concept that describes our perceptions of existence and the being. The
objective of this research paper is to provide clarity on this subject, drawing on selected
discourse models.