الخلاصة:
في ىذه المح اض ا رت والدروس،والتي ألقيت عمى طمبة الفمسفة طوال سنوات عديدة متجددة
ومحينة من التدريس في الجامعة، سواء في التطبيقات التربوية لوحدة تعميمية الفمسفة أو في
شكل دروس نظرية ، وبحكم بحثي المتواصل في مجال فمسفة التربية ونظرياتيا، أر أ تيت جمعيا
وتقديميا لمطمبة، ليس كمنجز نيائي ، إ و انما عمل أكاديمي من أجل الاسترشاد به، فيما يتعمق
بمشكلات وقضايا تعميمية الفمسفة، وكذا تجديد الرؤية التعميمية والتعممية لمفمسفة، من حيث ىي
فكر، ومن حيث ىي تفمسف يتجو نحو المستقبل. وىي دروس لا ترتقي أن تكون مؤلفا فمسفيا
في الموضوع بقدر ماىي مرتبطة بالبرنامج الد ا رسي السنوي لموحدة
In these lessons, which were given to philosophy students over many renewed and updated years of teaching at the university, whether in the educational applications of the philosophy teaching unit or in the form of theoretical lessons, and by virtue of my continuous research in the field of educational philosophy and theories, I decided to collect them and present them to the students, not as a final achievement, Rather, it is an academic work in order to be guided by it, with regard to the problems and issues of educational philosophy, as well as renewing the educational and learning vision of philosophy, as it is thought, and as it is philosophizing that heads towards the future. These lessons do not amount to being a philosophical work on the subject as much as they are related to the annual study program of the unit