الخلاصة:
يتناول هذا املقال جانبا من جوانب التفاعل بين الدرس النحوي والخطاب الفقهي، غالبا ما يتم التغافل عنه عند البحثفي
النظرية النحوية العربية، ونقصد هنا التطبيقات النحوية التي تزخر بها كتب الفقه، حيث تتجلى للباحث بوضوح الفائدة
العملية للدرس النحوي في معالجة مسائل واقعية لصيقة بحياة الناس ومعامالتهم املختلفة. وذلك من خالل الوقوف على
بعض التراكيب النحوية وتطبيقاتها الفقهية. ولعل هذا التفاعل بإمكانهإذا است
ثمر في تدريس النحو أن يعالجإشكالية جفاف
القواعد النحوية وجفاء امل تعلمين لها، ألن ربط القاعدة النحويةبالحياة اليومية للناس يخرجها من الجانب النظري إلى الواقع
العملي التطبيقي، فيسهل بالتالي ضبطها واستيعابها، وهذا ما تريد هذه الورقة توضيحه
This article addresses aspects of the interaction between grammatical lessons and Alfiqh
discourse, often overlooked when talking about Arabic grammatical theory. Here we mean
grammatical applications that abound in the books of Alfiqh, where the researcher clearly
demonstrates the practical usefulness of grammatical lessons in addressing factual issues
that are intimate to people's lives and different transactions.And that by standing on some
grammatical structures and their applications with alfoqahaa.Perhaps this interaction can, if
invested in teaching grammar, address the problem of the dryness of grammatical rules and
the severness of learners to them.Because linking the grammatical rule to the daily life of
people takes it from the theoretical side to the applied practical reality, and thus makes it
easier to adjust and absorb it.This is what this paper wants to clarify