الخلاصة:
في بحثنا هذا نحاول أن نسلط الضوء على الطالب الجامعي كفاعل اجتماعي واستكشاف مختلف المتغيرات التي تؤثر على تصوراته لمشروعه التكويني المهني، وحاولنا أن نسأل اسئلة سوسيولوجية من خلال تناول التصورات فأردنا اولا أن نعرف من يلج الجامعة وتأثير المحيط الأسري والعامل الاقتصادي ثم انتقلنا إلى محاولة استكشاف بعض التصورات المتعلقة بالجانبين الطلبة والطالبات ( النوع الاجتماعي) وعندما نتكلم عن التصورات من المفيد أن نتكلم عن بعض الممارسات لكي نعرف ونبين هذه التصورات في اذهان هذه الفئة.
وقد استخدمنا المنهج الكمي في هذه الدراسة والتقنية التي استعنا بها هي الإستمارة و التي استخدمناها للتواصل مع العينة المأخوذة والتي تمثل مجتمع البحث من طلبة جامعة الجزائر (2) أبو القاسم سعد الله، من تخصص علم الاجتماع و قد اخترناهم من طلبة ماستر و الدكتوراه
In our research, we try to highlight the university student as a social actor and explore the various variables that affect his representation of his professional educational project, and we tried to ask sociological questions by addressing representations. So first we wanted to know who enters university and the impact of the familial environment and the economic factor, and then we moved to try to explore some representations of each gender. When we talk about representations, it is useful to talk about some practices in order to know and reflect these representations in the minds of this group We used the quantitative method in this study and the technique is forms. it was used to communicate with the sample which consists of students at the University of Algiers (2) Abu Qasim Saadallah, selected from Masters and doctoral programs in sociology