Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

جماليّة الاستعارة التّصوريّة بأنماطها الثّلاثة (الأنطولوجيّة/ البنيويّة/ الاتّجاهيّة) من خلال كتاب نهج البلاغة

Show simple item record

dc.contributor.author قاسمي الحسني, عواطف
dc.contributor.author عبد الحي, عبد المطلب
dc.date.accessioned 2024-10-07T08:07:56Z
dc.date.available 2024-10-07T08:07:56Z
dc.date.issued 2022-12-17
dc.identifier.issn 2588-1566
dc.identifier.issn EISSN2773 - 2517
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/7098
dc.description.abstract الملخص: ترنو هذه الدّراسة إلى الكشف عن جماليّة الاستعارة التّصوّريّة بأنماطها الثّلاثة (الأنطولوجيّة/ البنيويّة/ الاتّجاهيّة) في أقوال الإمام علي _كرّم الله وجهه_ وذلك من خلال تبيان آليات اشتغالها في إطار النّظريّة اللّسانيّة العرفانيّة، التي تعتبرها عمليّةً ذهنيّةً إدراكيّةً تصوّريّةً، فتغدو بذلك ملكةً عرفانيّة تقوم على أساس إسقاط المجالات التّصوّريّة (مجال المصدر/ مجال الهدف) استناداً إلى جملة التّناسبات والتّوافقات بين هذين المجالين، هنا أين يتمّ إنتاج معنًى مدار جماليّته الجدّة والإيحاء. وبهذا أسهمت النّظريّة العرفانيّة في وضع آليات يمكن من خلالها تأويل الاستعارات وتفسيرها انطلاقاً من وضعها في الإطار التّصوريّ فيكون للذّهن المجال الأوسع في بنائها، ومن ثمّ إنتاج العلاقات بين المعاني بفنّيةٍ تجذب المتلقّي نحو إدراكٍ أعمق. Abstract : This study aims to reveal the aesthetics of conceptual metaphor with its three types (ontological/ structural/ directional) in the sayings of Imam Ali -may God bless him and grant him peace- by clarifying the mechanisms of its operation within the framework of the cognitive linguistic theory, Which consider it as a mental, perceptual, and conceptual process, thus becoming a mystical faculty, based on the projection of conceptual domains (source domain/ target domain) based on a set of proportions and concordances between these two domains here is where the meaning is produced its beauty is novelety and suggestive. Thus, the mystical theory contributed to the development of mechanisms through which metaphors can be interpreted and interpreted based on its conceptual framework, so that the mind has the widest field in its construction, and then the production of relationships between meanings in an artistic manner that attracts the reader towards a deeper wareness. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مجلة اللسانيات التطبيقية- كلية اللغة العربية وأدابها- جامعة الجزائر 02- أبو القاسم سعد الله ar_AR
dc.relation.ispartofseries المجلد 6;العدد 03
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject العرفان ar_AR
dc.subject الاستعارة التّصوّريّة ar_AR
dc.subject الجماليّة ar_AR
dc.subject مجال المصدر ar_AR
dc.subject مجال الهدف ar_AR
dc.title جماليّة الاستعارة التّصوريّة بأنماطها الثّلاثة (الأنطولوجيّة/ البنيويّة/ الاتّجاهيّة) من خلال كتاب نهج البلاغة ar_AR
dc.title.alternative The aesthetic of conceptual metaphor with its three types (ontological / structural / directional) through the book Nahj al-Balagha ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account