الخلاصة:
تعالج الد ا رسة اسم الآلة بين تنظير المجامع والمؤسّسات المّغوية العربيّة وبين
ممارساتو في المعاجم الحديثة - القاموس المدرسي تحديدا-، وقد بسطناىا في
بابين؛ يتكوّن الأول )النظري( من فصمين ؛ اسم الآلة من حيث البنية الصّوتية
والصّرفية والدّلالية ومفاىيم تتعل ق بالمصطمح والمصطمحية أولا، وآليات النص
المعجمي الثلاثة المناسبة ليذا النوع من الأسماء ، والتي تعالج بيا الألفاظ
والمصطمحات ثانيا، أمّا الباب الثاني )التّطبيقي(، فيتتبع من خلال فصمين؛ اسم
الآلة في عينة من المعاجم المعتمدة والقواميس المدرسية الشّائعة، وىذا مع البحث
في وضعيتيا من الجانب البنوي الاصطلاحي الذي وجدت عميو، ثمّ وضعية اسم
الألة من تطبي ق المكوّنات الثّلاث لمنّص المعجمي: التّعريف والمثال والصور
التّوضيحية
The study focuses on the name of the machine between the theorization of Arabic linguistic academies and institutions and its practices in modern dictionaries-the school dictionary in particular –We have simplified it into two chapters : The first (theoretical) consists of two chapters, The name of the machine according to its phonetic morphological and semantic structure and concepts .Related to the term and terminology first and the three lexical text mechanisms suitable for this type of name; with which words and terms are dealt with second(practical) traces through two chapters the name of the machine in a sample of approved dictionaries and common school dictionaries; and this is with the research and its status from the grammatical and terminological side on which it was found; then the status of the name of the instrument from the application of the three components of the lexical text; Definition ;example ; illustrations