الخلاصة:
تشكّل قراءة التّراث البلاغي تحديا للدارسين، لما يتّصف به هذا الأخير من عمق وشمول يحتاج إلى قارئ حذق يجلب التراث البلاغي ويجعله قادرا على استيعاب كل مقولات الدرس الحديث والنظريات العلمية الحديثة .
فان كانت قراءة التراث البلاغي ابتداء من الباحث القدير شوقي ضيف ومن عاصره من أبناء جيله، اتسمت بالقراءة التاريخية الدقيقة التي أسهمت بحق في تقديم التراث البلاغي للقارئ تقديما سرديا فإنّ قراءات البلاغيين المغاربة المحدثين من أمثال "حمادي صمود" و" محمد الصغير بناني" و" محمد العمري" لهذا التّراث اتسمت بالقراءة النّسقية لا السّياقية، محاولة منهم لفهم النّظرية البلاغية وإيمانا منهم أنّ القراءة التاريخية السّردية باتت غير قادرة على الإجابة عن متطلبات المرحلة الراهنة وتوقعاتها المنتظرة
Reading the rhetorical heritage poses a challenge to students, because of the depth and comprehensiveness of the latter, who needs a smart reader who brings the rhetorical heritage and makes it able to absorb all the statements of the modern lesson and modern scientific theories.
If the reading of the rhetorical heritage, starting with the able researcher Shawqi Dhaif and his contemporaries of his generation, was characterized by accurate historical reading that truly contributed to presenting the rhetorical heritage to the reader in a narrative presentation.
The readings of modern Maghrebian rhetoricians such as “Hammadi Samoud”, “Mohamed Al-Saghir Bennani” and “Mohamed Al-Omari” for this heritage were characterized by a systematic, not contextual, reading, an attempt by them to understand the rhetorical theory and their belief that the historical narrative reading is now unable to answer the requirements and expectations of the current stage. expected