الخلاصة:
احتفى النقدُ مؤخرا بروايات عز الدين جلاوجي نظرًا للتنوع الإبداعي عنده، باعتباره صاحب مشروع إبداعي يسعى للتجديد والابتكار ، فرواياته تستقطب إليها أنواعًا مختلفة من الخطابات المتباينة في الشكل والمضمون، مما يجعلها تتفاعل مع العديد من الأجناس الأدبية وغير الأدبية، ويظهر ذلك من خلال توظيفه المكثف للتراث والتاريخ، إضافة إلى تنوع روافده ومصادره الثقافية و الفنية والفكرية، التي استثْمرها جميعا في سرده محاكيًا ومبدعًا، في إطار رؤية فنية منفتحة على التعدد والتجريب، وهو ما شكّل ظاهرةً لافتة تستحق التوقف عندها معمقا، لذلك كان عنوان أطروحتي كالآتي:
التناص في روايات عز الدين جلاوجي: نماذج مختارة
تسعى هذه الأطروحة إلى الكشف عن استراتيجية التناص وجماليته وكذا إنتاجيته في روايات عزالدين جلاوجي ، إلى جانب الوقوف على التقنيات السردية الجديدة عنده.
Criticism has recently celebrated in the novels of Izz al-Din Jalawji its creative diversity, and in the writer his ambitious creative novelistic project that seeks renewal and innovation. The writer's novels attract different types of discourse that vary in form and content, making them interact with many literary and non-literary genres. This diversity is reflected in the texts through an extensive recurrence to heritage and history, and to the diversity of their cultural, artistic and intellectual sources and tributaries, all of which invested by the novelist in narration, imitatively and creatively, within a framework of an artistic vision open to difference and experimentation, a remarkable literary phenomenon that deserves to be considered in depth. Therefore, the title of my thesis is as follows:
Intertextuality in the novels of Izz al-Din Jalawji: Selected models
This thesis seeks to reveal the strategies of intertextuality, as well as its aesthetic and productive impact in Jalawji’s work, trying to identify the new narrative techniques his novels exploited .