الخلاصة:
يتناول هذا البحث جهود السجلماسي في النقد الأدبي والبلاغي من خلال كتاب المنزع البديع في تجنيس أساليب البديع، حيث حمل نظرة تجديد في دراسة البلاغة العربية وأضاف إليها روح الفلسفة اليونانية المستمدة من المنهج العقلي الذي ساد عصره.
وقد ركز السجلماسي على قضية اللفظ والمعنى، كما سعى إلى تأسيس نمط جديد في طريقة تصنيف الأجناس البلاغية، اعتمد فيها على الدقة والتحديد بطريقة تنظيمية صارمة، وضع من خلالها منهجا جديدا في علم المصطلح تنوع بين جمالي ونقدي وفلسفي.
ولم يُخفٍ السجلماسي اهتمامه بالشعر شكلا ومضمونا من التخييل إلى الوزن إلى القافية، كما لجأ في استشهاداته إلى الشعر العربي إضافة إلى القرآن الكريم وربط علاقة نفسية بين الشاعر وشواهده.
This research examines the efforts of sijilmassi in literary and rethoric critism in his book A Manzaa AlBadiae fi Ttajniss Assalibe Albadiae, he carried a renewed look in the study of Arabic rhetoric.
He added to it the spirit of Greek philosophy derived from the mental approach of his time.
Sijilmassi focused on the issue of word and meaning, it also sought to establish a new pattern in the method of classification of rhetorical races based on accuracy and identification in a manner strict regulatory, through which a new approach to terminology has been developed a diversity between aesthetic, critical and rhetorical.
He made no secret of his interest in poetry in the form and content of imagination to weight and rhyme, he resorted in his reasoning to the Holy Quran and Arabic poetry and he linked a psychological relationship between the poet and his evidences