Abstract:
حاول هذه الورقة البحثية، إبراز إمكانية البلاغة العربية في مقاربة أجناس غير شعرية، بالاعتماد على المقاربة البلاغية الجديدة التي تقوم على البعد الإمتاعي والبعد التداولي معا وإبراز دورهما في تفعيل الدرس البلاغي، بعد أن ظل عقودا طويلة رهين التعبير الجميل المتجسد في التخييل والإمتاع، مهتما بآلية اشتغال الظواهر البلاغية في النصوص رصدا وتحليلا، ولتبيان كل هذا نقوم بتحليل نص طريف لأبي حية النميري (الهيثم بن الربيع ت 183 ه) في ضوء المقاربة البلاغية الجديدة لنكشف عن سر بلاغته أي سر تأثيره في المتلقي جماليا وتداوليا. نستهدف من خلالها تبيان قدرات البلاغة على مقاربة أجناس أدبية دون الاقتصار على الشعر فحسب، وإلى الخروج بالدرس البلاغي من أسر تطبيق القاعدة على الشاهد والمثال إلى آفاق أكثر اتساعا على مستوى آليات التحليل، فيصبح الدرس البلاغي من خلالها سبيلا إلى إكساب المتعلمين مختلف المهارات اللغوية، من فهم للنصوص، ثم تذوق لمواطن الجمال فيها، وقدرة على التحليل والتعليل بامتلاك قدرات استدلالية.
This research paper attempts to highlight the possibility of Arabic rhetoric in non-poetic
genres approach, relying on the new rhetorical approach thatis based on both the
entertaining and the pragmatic dimensions. This is done by highlighting their role in
activating the rhetorical cours after long decades of being held hostage by the beautiful
expression embodied in imagination and enjoyment, that was paying attention to the
mechanism of the rhetorical phenomena operating in the texts for monitoring and analysis
rather than exploring the rhetorical effect in the texts. In an effort to clarify all this, we will
analyze the humorous text of Abu Hayya al-Numairi (Al-Haytham bin Al-Rabee, died 183
AH) in light of the new rhetorical approach to reveal the secret of his rhetoric and the
secret of his influence on the recipient esthetically and deliberately. In this sense, we aim
to demonstrate the capabilities of rhetoric to approach literary genres without limiting it to
poetry only, and therefore releasing the rhetorical cours from the captivity of applying the
rule to the example to further horizons, to the level of analysis mechanisms, so the
rhetorical cours becomes a way for learners to acquire various linguistic skills, starting
from a good understanding of texts, to the ability of tastingtheir beauty, by giving the
recipient the ability to analyze and explain through possessing semantic capabilities.