الخلاصة:
إن علم تحليل الوثائق يكتسي أهمية بالغة في مجال علم المكتبات والتوثيق، هذا العلم الذي أصبح يهتم بالتدقيق والتفصيل في مختلف المعلومات التي تزخر بها المراجع وكل المصادر بمختلف أنواعها واوعيتها والتي تمثل كنوز العصر المعلوماتي.
نظرا لهذه الأهمية خصصت وحدة بأكملها لطلبة قسم علم المكتبات والتوثيق لدراسة هذا الموضوع، وانطلاقا من هذا جاءت فكرة تقديم وعاء موجها أساسا لطلبة السنة الثالثة تخصص مكتبات ومعلومات والذي سيكون بإذن الله بمثابة المرّشد لهم والمساعد يستعين به حتى الأساتذة المكلفين بتدريس وحدة التحليل الوثائقي.
تشتمل المطبوعة على مجموعة من الدروس متسلسلة من العام إلى الخاص، ويقسم محتوها إلى سبعة دروس بحيث يضم كل درس مجموعة من المفاهيم والأساسيات الخاصة بأهم وظيفتين في التحليل الوثائقي والمتمثلة في وظيفة "الاستخلاص ووظيفة التكشيف".
تقوم هذه الوثيقة بالتعريف بأهم الاستراتيجيات المتبعة والمعايير المستعملة عند تحرير المستخلصات وبناء الكشافات وإبراز الحاجة والدواعي التي أدت إلى القيام بهاتين عمليتين في كل مؤسسات المعلومات مهما كان نوعها وحجمها. كما تعمل الوثيقة على ابراز فوائد "التحليل الوثائقي" المتعددة والمتنوعة وكيف ستسعى من أجل تذليل العقبات داخل هذه المؤسسات الوثائقية خاصة عند القيام بعملية البحث الوثائقي من طرف المستفيدين، وكيف يستطيع المستفيد او الباحث الوصول إلى المعلومة الدقيقة التي تفييده بكل يسر وفي وقت قصير.
The science of document analysis is of great importance in the field of library science and documentation. This science has become concerned with examining and detailing the various information that abounds in references and all sources of various types and types, which represent the treasures of the information age.
Due to this importance, an entire unit was allocated to students of the Department of Library Science and Documentation to study this topic, and based on this came the idea of presenting a course directed primarily to third-year students majoring in libraries and information, which, God willing, will serve as a guide for them and an assistant that even the professors charged with teaching the documentary analysis unit will use.
The publication includes a set of lessons sequentially from general to specific, and its content is divided into seven lessons, so that each lesson includes a set of concepts and basics related to the two most important functions in documentary analysis, which are the “extraction and indexing” functions.
This document defines the most important strategies followed and the standards used when writing abstracts and concepting indexes, and highlights the need and reasons that led to carrying out these two processes in all information institutions, regardless of their type and size.
The document also works to highlight the many and varied benefits of “documentary analysis” and how it will seek to overcome obstacles within these documentary institutions, especially when conducting the documentary research process by the beneficiaries, and how the beneficiary or researcher can access accurate information that will benefit him with ease and in a short time.