الخلاصة:
تعد المقولة (la catégorisation) آلية مهمة في اكتساب المفاهيم وتنظيمها واكتساب الأسماء التي تعيّنها، وتعتبر نظرية النموذج إحدى التفسيرات المقنعة لعملية المقولة. تهدف هذه الدراسة إلى استخراج النموذج أو مجموعة من العناصر النموذجية الأكثر تمثيلا لمقولتها عند عينة من التلاميذ الجزائريين، نستعين بها على تبليغ دلالة أسماء المقولات في قاموس موجه للناشئة. Categorization is an important mechanism in the acquisition and organization of concepts, and the acquisition of the names that designate them. Prototype theory is considered one of the convincing explanations of the categorization process. This study aims to extract the prototype or prototypical exemplars that are most representative of the category, in a sample of Algerian students, for use in conveying the meaning of category names in a dictionary for learners.