الخلاصة:
تركزت الدراسات التي تناولت العمارة التقليدية بواحة الداخلة على بلدتي القصر وبلاط، ولم تلتفت هذه الدراسات إلى غيرهما من بلدات هذه الواحة التي تحتفظ بتراث معماري تقليدي واضح من العصر الإسلامي، كبلدة موط وتنيدة والهنداو والقلمون وغيرها من بلدات تلك الواحة، ويرجع اختيار بلدة القلمون للدراسة والبحث؛ هو كونها واحدة من أقدم بلدات واحة الداخلة، كما أنها أصبحت منذ أوائل القرن(9هـ/15م) مقرًا لحكم الواحات، بعد بلدة القصر التي كانت تقوم بهذا الدور منذ الفتح الإسلامي حتى وقت متأخر من العصر المملوكي، لذلك شهدت القلمون ازدهارًا عمرانيًا ومعماريًا غير مسبوق في عصر المماليك، وانتقلت إليها المحكمة الشرعية، وعُين بها نائبٌ عن المماليك سمى بـ(الكاشف)، واستمرت القلمون كمقر لحكم الواحات خلال العصر العثماني، وقد استقر بها آنذاك كثير من المماليك والأتراك، الذين اشتغلوا بالإدارة والجندية. وظلت هذه البلدة مأهولة بالسكان حتى تسعينيات القرن الماضي، ثم هجرها السكان بعد ذلك إلى الأحياء والمساكن الحديثة التي شيدت في الأرض المنبسطة أسفل الهضبة التي شيدت عليها البلدة القديمة، نتيجة لذلك ساءت حالة منشآت بلدة القلمون من دور ومقاعد وحوانيت، فقد تداعت سقوف وجدران هذه المنشآت، ونزعت أخشاب النخيل والسنط والزيتون التي تحمل أسقف كثير منها، وكذلك المصاريع الخشبية لأبوابها، للاستفادة منها وإعادة استخدامها مرة أخرى؛ مما عجل بانهيار هذه المنشآت، وسد شبكة الطرق المؤدية إليها وإخفاء معالمها، فضلاً عن تداخل بعض المساكن الحديثة المشيدة بمواد بناء دخيلة على البيئة، مع هذه المساكن التقليدية بصورة عشوائية. وعلى الرغم من ذلك ما زالت بلدة القلمون تحتفظ بقطاع كبير من نسيجها العمراني ومنشآتها المعمارية، كنموذج مهم يعطى صورة متكاملة عن العمران والعمارة التقليدية للمناطق الصحراوية في العصر الإسلامي، بما تحتويه من حلول جيدة تعكس ظروف البيئة المحلية والواقع الحضاري، وكذلك ما تحتويه من حلول معمارية تتوافق مع احتياجات الفرد الروحية والمادية، واحتياجات المجتمع أيضًا من حيث عاداته وتقاليده. وقد أمكن من خلال الدراسة الميدانية لعمارة بلدة القلمون، تحديد حدود كثير من الدور السكنية والمقاعد والطواحين وغيرها من المنشآت، وسيعرض هذا البحث بالدراسة الوصفية لخمسة نماذج من الدور السكنية بهذه البلدة، إذ لا تتسع هذه الدراسة لتناول كل مبانيها بالدراسة الوصفية، ولاسيما أن النماذج المختارة دالة على نمط المسكن التقليدي بهذه البلدة، وواحات الصحراء الغربية بشكل عام في العصر الإسلامي، حيث يلاحظ أن الملامح العامة للدور السكنية بهذه البلدة متشابهة تمامًا، وفي تكرار مماثل لما هو موجود في عمارة المناطق الصحراوية، ذات الإشعاع الشمسي والحراري المرتفع، كمواد وأساليب البناء، والوحدات المعمارية الأساسية المكونة للدار، وإن اختلف توزيعها تبعًا لظروف كل دار، من حيث المساحة، ورغبة المنشئ وإمكاناته، كما سيتضح من خلال الدراسة التحليلية لهذه الدور، وتبقى دراسة عمارة هذه البلدة دراسة تفصيلية تتناول كل أثر على حدة، في إطار محيطه والنسيج العمراني المتصل به، ضرورة ملحة وهدفًا مهمًا لدراسات لاحقة، قبل أن يتعرض ما تبقى من عمارتها للهدم والاندثار. Features of Traditional Architecture in Al-Qalamoun, El-Dakhla Oasis in the Western Desert: Archaeological and Architectural Study Abstract: The studies of the traditional architecture of Al-Dakhla Oasis have focused on the towns of Al-Qasr and Balat and overlooked other towns in this oasis which maintain a remarkable traditional architecture heritage from the Islamic Era such as the towns of Mout, Tinida, Al-Hindaw, Al-Qalamoun and others. Al-Qalamoun has been chosen for study because it is one of the oldest towns in Al-Dakhla besides it has become the headquarters of government of the oases since the early 9th A.H./15th A.D century succeeding Al-Qasr which had played this role since the Islamic conquest until the late Mamluk Era. Therefore, Al-Qalamoun had witnessed an unprecedented urban and architectural boom in the Mamluk Era, the judicial court has been moved to it and deputy Mamluk known as (Al-Kashif) has been appointed in it as well. Al-Qalamoun remained the headquarters of the oases during the Ottoman Era and large numbers of Turks and Mamluks had lived in it most of them worked in administration and soldiery. Al-Qalamoun had been inhabited by population until the nineties of the last century. Afterwards, the inhabitants deserted it and moved to modern districts and neighborhoods which had been built in the flat lands down the hill where the old town had been constructed. Consequently, the facilities of Al-Qalamoun including its houses, shops and taverns had worsened. The ceilings and walls of these facilities had collapsed and the palm, olive and acacia wood planks carrying the ceilings of many of these constructions as well as the wooden shutters of their doors were removed in order to be reused once more, the thing which precipitated the collapse of these constructions, blocked the roads leading to them, and led to the disappearance of their features. Added to this is the random overlap of modern houses built with materials foreign to the environment with these traditional houses. However, Al-Qalamoun still maintains a great deal of its urban structure and architectural constructions as an important model which provides a comprehensive image of urbanism and the traditional architecture of desert regions in the Islamic Era. This image also reveals the good solutions which reflect the conditions of local environment and the urban reality in addition to the architectural solutions which cope with the material and spiritual needs of the individual and the needs of the community as regards its customs and traditions. The field study of Al-Qalamoun has led to defining the borders of many residential buildings, shops, mills and other facilities. This research provides a descriptive study of five models of residential buildings in this town as this study cannot cover all its buildings. The selected models are representative of the pattern of traditional houses in this town and in western desert in general in the Islamic Era. It is noted that the general features of such residential buildings in this town are completely similar to and typical of what is common in the architecture of desert regions characterized by high temperatures with respect to the techniques and materials of construction as well as the basic units of the residence regardless of its distribution according the conditions of each residence as to its area and the desires and capabilities of the constructor as will be evident through the analytical study of such residences. The detailed study of the architecture of Al-Qalamoun with respect to each monument at a time regrading it surroundings and its relevant architectural structure is still an urgent need and a chief goal of further research before the demolition or extinction of the remaining parts of its architecture.