Résumé:
تعد الفنادق أهم المؤسسات الفاعلة في العلاقات الخارجية للغرب الاسلامي ووجهة تجارية هامة إلى جانب الأسواق، يقصدها التجار خاصة "النصارى" ، فهي محل نزول أو إقامة المسافرين و التجار ودوابهم وسلعهم. والفندق عبارة عن مبنى كبير به مجموعة من الحجرات تعرف بالبيوت، وهو مؤسسة متعددة الصلاحيات تضم بداخلها عدّة منشآت لا تقتصر على سكن التجار فقط ، بل كذلك مخازن السلع، ومكاتب تنظيم الفندق وتسيير الشؤون العامة للجالية. شهدت هذه المؤسسة تطورا كبيرا على امتداد العصر الوسيط ، فمن مدلوله البسيط خلال الفترة الإسلامية الأولى إلى شكل من أشكال المدينة التي تضم مقرا للقنصلية و كنيسة ومدافن للموتى نهاية العصر الوسيط. نحاول من خلال هذه الورقة البحثية أن نسلط الضوء على الدور الذي أدته الفنادق في ربط العلاقات خاصة التجارية منها وتأثيرها على فاعلية هذه العلاقات ومدى استمراريتها. ABSTRACT: Fandouks are the most important institutions active in the foreign relations of the Islamic occident and a significant commercial destination beside markets, frequented by traders especially “Christians” . It’s a place of descent or residence of many travelers and traders with their livestocks and goods. The Fandouk is a large building with a set of rooms known as houses, it’s a multi powers institution , containing many facilities, not limited to the traders’ accommodation only, but also good stores, The Fandouk organizing offices, and managing community public affairs. This institution witnessed a great evolution throughout the Middle Age, from its simple connotation during the first Islamic period to a form of a city that includes a consulate, a church and burials for the dead at the end of the Middle Age. This research paper tries to shed light on the role played by The Fandouks in creating relationships notably the commercial ones and the impact on the effectiveness of these relationships and their continuity.