الخلاصة:
استلهمت المرأة في الجنوب الجزائري كغيرها من نساء المدينة الأدباءعامة والروائيين خاصة في نسج سرديات تصف كيانها وثقافتها وتحدياتها من خلال منجزات فنّية إبداعية تجمع بين تمجيد الأصالة وتصوير المعاناة والتّضحية وإثبات الذات.في هذا السياق، تعالج دراستنا صورة المرأة في الصحراء الجزائرية في نماذج من روايات معاصرة؛ رواية «تلك المحبة» للحبيب السائح، ورواية «مملكة الزيوان» للصديق حاج أحمد، ورواية «رمال متحركة» لعائشة بويبة، ورواية «نادي الصنوبر» لربيعة جلطي، ورواية «سرهو» لمولود فرتوني.
من خلال توظيف آليات المنهج الموضوعاتي الذي فرضته طبيعة الدراسة، حاولنا تقصّي مضمون هذه النماذج الروائية. حيث ركزنا على صورة المرأة التوّاتية والمرأة التّارقية، كنماذج تمثلحضور المرأة في السرد الجزائري المعاصر
Southern Algerian women, like other urban women, have been the inspiration of writers in general and novelists in particular, especially in the weaving of stories that describe their existence, their culture and the challenges they face through creative artistic achievements that combine the glorification of authenticity with the representation of suffering, sacrifice and self-affirmation.In this context, our study approaches the image of women in the Algerian desert through contemporary novels: "This love" by Habib Sayah, the novel "The Kingdom of Ziwan" written by Seddik Haj Ahmed, «Quicksand" by AichaBoudiba, "The pine club" by Rabia Djelti , and the novel "Serhou" by MouloudFertouni.
Using the mechanisms of the thematic method imposed by the nature of the study, we tried to study the content of these romanesque models. We focused on the image of Touat’s women and the Targuie women, as prototypes of the women’s presence in the contemporary Algerian narrative.