الخلاصة:
تعرض هذه الدراسة أنموذج النحو الوظيفي الديداكتيكي بأبعاده التداولية بهدف تبيان الامتدادات المعرفية للمدونة النحوية العربية القديمة وتقديم جانب من أفكار علمائها كسيبويه، وكيف ساعدت النظريات اللسانية الحديثة (الوظيفية خاصّة)على تطوير الدّرس اللغوي-النحوي-في مجال التّعليم،حتّى يتسنّى تطبيق مبادىء وأسس منهاج اللغة العربية بأكثر عملية،وذلك من خلال استقصاء جهود الوظيفين كـ:سيمون دايك(Simon Djik) الذي توصلت الدراسة أنه جمع المرتكزات النظرية للاتّجاه الوظيفي والمنطق الصوري ، وأصبح الاتّجاه الوظيفي في شكله المتطوّر يعرف بـالنحو الوظيفي،وهذا ما نقله عنه"أحمد المتوكّل"وأسهم في تطويره ،فكان مشروعه يهدف إلى دراسة اللغة العربية صرفا وتركيبا ودلالة وتداولا وفق منهج يُظهر ترابط البنية بالوظيفة
This study presents the didactic functional grammar model with its pragmatic dimensions in order to show the cognitive extensions of the ancient Arabic grammatical code and present some of the ideas of its scholars as Sibawayhi, and how modern linguistic theories (functional in particular) helped to develop the linguistic-grammatical lesson in the field of education, in order to apply the principles and foundations of the curriculum. The Arabic language in the best conditions, through an investigation of the efforts of two jobs such as: Simon Djik, whose study found that he collected the theoretical foundations of the functional direction and formal logic, and the functional direction in its developed form became known as functional grammar, and this is what Ahmed Al-Mutawakil quoted from him. And he contributed to its development, so his project aimed to study the Arabic language purely, syntax, semantics and circulation according to a method that shows the interrelationship of structure and function
ال