الخلاصة:
يتلخص مضمون هذه المطبوعة في حاجة الطالب الجامعي، بقسم الفلسفة، إلى مجموعة من المحاضرات أو الدروس البيداغوجية في مقياس "الحجاج الفلسفي"، وذلك في مرحلة الماستر. حيث تتناول بشكل عام مبحث خاص بالبرهنة في الفلسفة من خلال صناعة الحجة أو الدليل للرد على الخصوم عن طريق الجدل، أو الاستدلال على صحة القضايا عن طريق الحوار، أو كذلك تبادل الآراء والأفكار بفعل التواصل اللغوي والاجتماعي. وكل الطرق التي تثبت صحة الدليل بالبرهان الفلسفي، يجعل الفلسفة هي الأخرى تقف موقف مساواة مع باقي العلوم الأخرى. فهي تتبنى قواعد منطقية استدلالية تحاول أن تقترب من الموضوعية اللازمة. لذلك كان علينا توضيح طبيعة الحجاج الفلسفي وخصائصه والياته لمعرفة مدى أهمية التحاجج الفلسفي وتدريب الطلبة عليه من أجل امتلاك خطاب فلسفي منتج. لأنّ الحجاج هو أقرب ما يكون إلى صناعة البرهان في المنطق.
The content of this publication is summarized in the need of the university student, in the Department of Philosophy, for a set of lectures or pedagogical lessons according to the “Philosophical Pilgrimage” scale, at the master’s level. It generally deals with a topic related to proof in philosophy through creating an argument or evidence to respond to opponents through controversy, or inferring the validity of issues through dialogue, or also exchanging opinions and ideas through linguistic and social communication. All the methods that prove the validity of the evidence through philosophical proof also make philosophy stand on an equal footing with the rest of the other sciences. It adopts logical and deductive rules that attempt to approach the necessary objectivity. Therefore, we had to clarify the nature of philosophical argumentation, its characteristics, and its mechanisms in order to know the importance of philosophical argumentation and train students in it in order to have a productive philosophical discourse. Because argumentation is the closest thing to making proof in logic.