الخلاصة:
يهدف هذا البحث إلى بيان أهميّة التحليل التقابلي في تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها في الجامعات الصينية، وذلك بدراسة تقابلية للتراكيب اللغوية بين العربية والصينية، كما يبحث في سُبُل استعمال التحليل التقابلي، ومدى حضوره في تعليمية التراكيب العربية لدى الطلبة الصينيين، ويقف على المشاكل التي قد تواجه الطلبة الصينيّين في تعلُّم العربية نتيجة الاختلاف بين اللغتين، لذلك فهو ينطلق من إشكالية مفادها: ما مدى أهميّة التحليل التقابلي في تعليم العربيّة للطلبة الصينيّين؟ وهل يؤدِّي هذا المنهج الأهداف التعليمية في تعليم العربية في الجامعات الصينية
This research aims to demonstrate the importance of contrastive analysis in teaching Arabic to non-native speakers at Chinese universities, by a contrastive study of linguistic structures between Arabic and Chinese, It examines the ways of using contrastive analysis, and the extent of its attendance in the teaching of Arabic structures among Chinese students, and stands on the problems that Chinese students may face in learning Arabic because of the difference between the two languages, therefore, it stems from the problem: How important is contrastive analysis in teaching Arabic to Chinese students? Does this curriculum fulfill the educational objectives of teaching Arabic in Chinese universities?