الخلاصة:
أدركت الدِّّ ا رسات النّقديّة العربيّة المعاصرة الأعمال الأدبيّة الإبداعيّة بالتّحليل والنِّّقاش،
بغية بناء صرح نقديّ متماسك ذو أرضية صلبة، لا يمكن المساس بجوهرها إلّا للتّعقيب
والإث ا رء والتّأويل، وهذا ما آلت إلى مصافِّه الخطابات السّرديّة الج ا زئريّة، والّتي أقمت على إثرها
موضوع بحثي المعنون بِّ: ثقافة السّرد في خطاب جيلالي خلّاص الرِّّوائيّ د ا رسة سيميو
ثقافيّة. إذ أ ريت بضرورة د ا رسة الرِّّواية الج ا زئريّة في بعدها السِّّيميائيّ الثّقافي وبيان ثقافة جيلالي
خلّاص السّرديّة، باعتباره القامة الإبداعيّة المعروفة بكتاباته الرِّّوائيّة، ولهذا تطرّق البحث إلى
د ا رسة ثمان روايات، وردت كالآتي: ا رئحة الكلب، حمائم الشّفق، عواصف جزيرة الطّيور، بحر
بلا نوارس، قرّة العين، زمن الغربان، ليل القتلة، ح اّ رث البحر .
Contemporary Arab critical studies have realized creative literary works by analysis and discussion, in order to build a coherent critical edifice with a solid ground, whose essence can only be touched for comment, enrichment and interpretation. Narrative culture Djilali Khallas novelist speech – a semio- cultural study. As I saw the need to study the Algerian novel in its semiotic cultural dimension and to explain the culture of Djilali salvation of the narrative, as the creative stature khown for his novel writings, and for this the research dealt with the study of eight novels, received as follows : The smell of the dog, Twilight doves, Bird Island storms, Sea without gulls, Darling, Crows time, The night of the killers, Sea plows