الخلاصة:
لَقِي الحديث عن الطّرح العرفاني المعاصر رواجا وإقبالا كبيرين من قبل الدّارسين، حيث لم يعد بالإمكان تجاوز هذا التّيّار الذي اجتاح علوما عديدة كاللسانيات وعلم الحاسوب وعلم الأعصاب والذّكاء الاصطناعي وغيرها...فبظهور العلوم العرفانية بتخصّصاتها المميّزة بدأ الحديث عن مصلح "العرفان" كموضوع محلّ الدّراسة في المجال اللّساني، فاختلف الدّارسون حول مفهومه من جهة وكيفية ترجمته إلى المقابلات العربية والأجنبية من جهة أخرى. وقد جاءت هذه الدّراسة لعرض أهم المفاهيم المرتبطة بمصطلح العرفان مع محاولة إيجاد ترجمة مناسبة لمصطلح العرفان والتّمييز بينها وبين ترجمة المصطلحات المتداخلة معه في المفهوم كمصطلحي المعرفة والإدراك.
The talk of the contemporary cognitive offering was widely popular and popular with
scholars, as it is no longer possible to overcome this current, which has swept through
many sciences such as linguistics, computer science, neuroscience, artificial intelligence
and others... With the emergence of the cognitive sciences with their distinctive specialties
began to talk about the reform of "cognition" as the subject of study in the field of
linguistics, the scholars differed about its concept on the one hand and how to translate it
into Arabic and foreign interviews on the other.
This study presented the most important concepts associated with the term cognition
while attempting to find an appropriate translation of the term cognition and distinguishing
it from the translation of terms overlapping with it in the concept as the terms of
knowledge and perception.