dc.contributor.author | لعداسي, منير | |
dc.date.accessioned | 2024-10-21T12:45:27Z | |
dc.date.available | 2024-10-21T12:45:27Z | |
dc.date.issued | 2018-12-16 | |
dc.identifier.issn | ISSN: 1111-1143 | |
dc.identifier.issn | EISSN: 2602-5202 | |
dc.identifier.uri | http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/7279 | |
dc.description.abstract | هذه الورقة البحثية تسلط الضوء على مدونة من مدونات التابع، الذي يدلي بدلوه عبر الإبداع ليكشف عن ملابسات مرت عليها الرواية الجزائرية ــ التي كتبت الثورة و الذاكرة ـــ مرور الكرام ، فهذه المرة تعتلي المنبر فئة طالما كانت مهمشة، محتقرة ومنبوذة، إما في الإبداع حيث تصور على أنها سلبية ظالمة و خائنة، أو في الواقع أين تتعرض للإزدراء من قبل الجميع تحت شعار الوطنية . محمد بن جبار في رواية الحركي أبان عن وجه ظل محتجبا خلف الغيوم السوسيوثقافية التي شكلت رهبة لدى هذه الفئة . يكشف كذلك البحث عن التعدد الأيديولوجي في الرواية، الذي يرتبط ارتباطا وثيقا بالصراع بين الأنا و الأخر، ليجعل من الرواية فضاء تتناطح فيه أصوات مختلفة تناقض بعضها بعضا ، فالصراع هنا يتسم بشيء من الفرادة كونه على ثلاث جبهات : الجبهة الأولى : تشكل صراع الأنا و الآخر، ممثلا في الصراع بين الحركي و المستعمر بين القبول و الرفض . الجبهة الثانية : تشمل صراع الحركي مع أبناء جلدته ،الأنا المنقسمة المتصارعة . الجبهة الثالثة : صراع الحركي مع ذاته، يتم استبطان هذا الصراع عبر تيار الوعي الذي يكشف عن هشاشة الحركي، و ضياع أناه ،و تضارب رؤاه ،الذي يتجسد في شخصية البطل أحمد بن شارف . يتكيء البحث على بعض أليات المنهج السوسيوبنيوي للإجابة عن جملة من الإشكالات تتمثل في : كيف ينظر التابع للآخر ؟ كيف يعيد أدب الهامش قراءة الواقع ؟ هل الخوض في المسكوت عنه يعد ثورة ضد الكتابة ؟ ما مدى نجاعة الراوي في كتابة التاريخ و ملء فجواته ؟ Abstract : This paper seeks to shed light on the marginalized culture , who makes his contribution through creativity to reveal the circumstances of the Algerian novel, which wrote the revolution and the memory. This time, the pulpit takes up a class that has long been marginalized and despised. Negative, unjust and treacherous, or in fact where to be scorned by everyone under the slogan of patriotism, Mohammed bin Jabbar in the narration of the movement of the face of the shadow of the shadow behind the clouds Sociocultural that was a form of horror in this category.It also reveals the search for multiple ideologies in the novel, which is closely related to the conflict between the ego and the other to make the novel a space in which different voices are heard, which contradict each other. The conflict here is characterized by a certain uniqueness on three fronts:The First Front: The conflict of the ego and the other is represented in the struggle between the activist and the colonizer between acceptance and rejection.The second front: The struggle of the movement with the sons of his skin includes the divided divided ego.The third front: the struggle of the movement with itself is the introspection of this conflict through the stream of consciousness, which reveals the fragility of the movement and loss of ego and conflicting visions, which is embodied in the character of the hero Ahmed bin Sharaf.The research is based on some of the mechanisms of the sociostructural approach to answer a number of problems:How does one look at the other?How does margin literature reread reality?Is going into silence is a revolution against writing?How effective is the narrator in writing history and filling its gaps.؟ تحت إشراف : أ/د: حياة أم السعد | ar_AR |
dc.language.iso | Ar | ar_AR |
dc.relation.ispartofseries | المجلد 15;العدد 01 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | تعدد الأصوات | ar_AR |
dc.subject | الأنا | ar_AR |
dc.subject | الأخر | ar_AR |
dc.subject | الرواية الجزائرية | ar_AR |
dc.subject | الثورة | ar_AR |
dc.title | تعدد الأصوات "الأنا و الأخر" بن القبول و الرفض في رواية " الحركي " ل " محمد بن جبار | ar_AR |
dc.type | Article | ar_AR |
Les fichiers de licence suivants sont associés à ce document :