الخلاصة:
اهتمّ الدّرس النّحوي القديم بالمعنى وارتبط به ارتباطاً لم يكن لينفصل عنه، فكان عمل النّحاة متعلّقاً بالدّلالة منذ بداية أبحاثهم، ولعلّ الإعراب يعدّ من أهم القرائن المعبّرة عن المعنى، بحيث يربط الحالات الإعرابية بالمعاني النّحوية، وهذا ما يحتاجه الكلام ليكون مفهوماً، وإذا أُخفيت العلامة الإعرابية، ولم تنل موضعها فإنّ المعنى يكون مبهماً. والمتتبّع لمفهوم "الإعراب" _الذي يعدّ عمود النّحو_ يجده متعلّقاً بالمعنـــى، حيث يعرّفه ابن جنّي بأنّه:" الإبـــانة عن المعاني بالألفــــــاظ"، ولكن ما المقصود بالمعاني التي يكشفها الإعراب؟ أهي المعاني النّحوية أم الدّلالية المعجمية؟ أم هما معاً؟ وما المقصود "بالمعنى" عند النحويين؟ وما العلاقة بين تفسير المعنى والإعراب؟ وكيف يؤثّر هذا الاختلاف في فهم مصطلح "المعنى" في الدّرس اللغوي؟ ومن أجل الإجابة عن هذه التّساؤلات، قمنا بتقسيم بحثنا إلى ثلاثة عناصر تمثّلت في: 1. مفهوم مصطلح "المعنى" عند النّحويين. 2. العلاقة بين تفسير المعنى والإعراب. 3. أثر الاختلاف في فهم مصطلح المعنى في الدّرس اللغوي.
Old grammatical studies were closely attached to “the meaning” and paid it great attention. The work of grammarians was linked to signification from the very beginning of their researches. For instance, parsing is the most important way to express the meaning, it joins parsing cases to grammatical meanings which is extremely needed to make the speech understandable, but if the parsing mark is hidden or badly placed ,the meaning will be ambiguous. The follower of the concept of “parsing”-which is the cornerstone of grammar-discovers that it is linked to “the meaning”. Ibn jinni defines parsing as:” highlighting meanings with words” ,but what are the meanings that parsing can reveal? Grammatical or semantic and lexical meanings ?Or both of them? How do grammarians define “the meaning “?what is the relationship between explaining the meaning and parsing? How can this difference influence the understanding of the concept of” meaning”? To answer these questions ,we divided our research in three parts: 1-The concept of “meaning” according to grammarians. 2- The relationship between explaining the meaning and parsing. 3-The effect of the difference on understanding the concept of meaning in linguistic studies.