الخلاصة:
The current study investigated the contribution of phonological awareness to developing first- and fourth-grade Algerian EFL learners' reading competence at Tayeb Boulahrouf Middle School in Kouba, Algiers. It involved 80 students, 5 teachers, and 15 inspectors. Findings revealed a lack of phonological awareness tasks in English textbooks, limited understanding of phonological awareness among teachers and inspectors, and positive impacts of phonological awareness training on reading fluency and comprehension. The study suggests integrating explicit phonological awareness instruction into Algerian EFL curricula to enhance reading competence, contradicting the meaning-emphasis approach
تناولت الدراسة الحالية مساهمة الوعي الصوتي في تطوير كفاءة القراءة لدى متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في الصفين الأول والرابع بمتوسطة الطيب بولحروف في القبة، الجزائر العاصمة. وشارك فيها 80 طالبًا و5 مدرسين و15 مفتشًا. كشفت النتائج عن نقص تمارين الوعي الصوتي في كتب اللغة الإنجليزية، ومحدودية فهم الوعي الصوتي لدى المعلمين والمفتشين على حد سواء، كما بينت التأثيرات الإيجابية للتدريب على الوعي الصوتي على طلاقة القراءة واستيعابها. تقترح الدراسة دمج تعليم الوعي الصوتي في مناهج اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية لتعزيز كفاءة القراءة، وهو ما يتعارض مع نهج التركيز على المعنى المتبع في المدارس الجزائرية