المستودع الرقمي المؤسساتي للإنتاج العلمي والأكاديمي لجامعة الجزائر 2

VOCABULARY LEARNING STRATEGIES AND GENDER DIFFERENCES An Experimental Case Study of EFL Undergraduate Students at the English Department of Algiers 2 University

عرض سجل المادة البسيط

dc.contributor.author SADEK صادق, Rima ريمة
dc.contributor.author NEDJAI MEBTOUCHE, Fatma Zohra (Directrice de thése)
dc.date.accessioned 2024-11-11T08:29:20Z
dc.date.available 2024-11-11T08:29:20Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/7517
dc.description.abstract This research explored the vocabulary learning strategies employed by EFL undergraduate students at the English Department of Algiers 2 University, highlighting the influence of gender and year of study. It aimed to identify the most/least utilized and perceived as useful VLS strategies as well as examined the adopted approaches. A range of instruments were employed: questionnaires, classroom observation, vocabulary levels tests, focus groups, think-aloud protocol, and survey. The findings indicated that contextual guessing and bilingual dictionaries were frequently used, while using physical activity and testing oneself were less commonly deployed. Third-year students demonstrated higher VLS utilization rates compared to first-year students. VLSs were perceived as useful overall. Gender differences were minor, with both employing VLSs similarly. Students' approaches varied, with females adopting a more structured approach and prioritizing recent or potentially diversified methods, while males relied more on digital resources through a semi-structured approach تكشف هذه الدراسة التي بين استراتيجيات تعلم المفردات المستخدمة من قبل الطلاب الجامعيين المتخصصين في تعلم اللغة الإنجليزية، مع التركيز على تأثير الجنسانية والسنة الأكاديمية. تهدف هذه الدراسة إلى تحديد الاستراتيجيات الأكثر / الأقل استخدامًا والمعتبرة كمفيدة. كما تفحص النهج التي اعتمده الطلاب طوال رحلتهم الأكاديمية. تم استخدام مجموعة من أدوات لجمع البيانات، بما في ذلك الاستبيانات وملاحظات الفصل الدراسي واختبارات المفردات وفرق المناقشة وبروتوكولات التفكير بصوت عالٍ واستطلاعات. تشير النتائج إلى أن استراتيجيات التحديد تستخدم بشكل متكرر، في حين أن استراتيجيات الذاكرة والمعرفة الذاتية تستخدم بشكل أقل شيوعًا. أظهر الطلاب في السنة الثالثة معدلات أعلى لاستخدام مقارنةً بالطلاب السنة الأولى. تمت إدراكها بشكل عام كمفيدة، مع وجود تباينات بين دورات الدراسة المختلفة. كانت الفروق الجنسانية طفيفة، حيث يستخدمها الطلاب والطالبات بشكل مماثل. تختلف نهج الطلاب، حيث تستخدم الإناث طريقة منهجية وتعطي الأولوية للكلمات الحديثة أو المفيدة بشكل محتمل، بينما يعتمد الذكور بشكل أكبر على الموارد الرقمية بطريقة نصف منهجية ar_AR
dc.language.iso en ar_AR
dc.publisher جامعة الجزائر2 أبو القاسم سعد الله Algiers2 University Abu El Kacem Saad Allah ar_AR
dc.subject vocabulary learning strategies ar_AR
dc.subject EFL undergraduate students ar_AR
dc.subject gender ar_AR
dc.title VOCABULARY LEARNING STRATEGIES AND GENDER DIFFERENCES An Experimental Case Study of EFL Undergraduate Students at the English Department of Algiers 2 University ar_AR
dc.type Thesis ar_AR


الملفات في هذه المادة

هذه المادة تظهر في الحاويات التالية

عرض سجل المادة البسيط

بحث دي سبيس


بحث متقدم

استعرض

حسابي