الخلاصة:
جاءت هذه المطبوعة المخصصة للسنة الثالثة ليسانس تخصص علم النفس العيادي،
للإجابة على جملة من التساؤلات منها، ما هي خصائص المرضية والعرضية في مرحلتي الطفولة
والمراهقة؟ ما هي الصعوبات التي نتعرض لها في تشخيص الاضطرابات النفسية في هاتين
المرحلتين؟ وما هي التفسيرات النظرية المختلفة لتفسير نشوء المرض النفسي في الطفولة
والمراهقة؟ وما هي أهم الاضطرابات النفسية وتصنيفاتها في هاتين المرحلتين؟ وسنحاول في هذه
المحاضرات الإجابة لتنوير طالب السنة الثالثة عيادي بهذا الميدان في علم النفس، وكذا للاستفادة
من المعلومات المقدمة في تكوينه في التخصص العلمي هذا ألا وهو علم النفس العيادي.
وتشمل أهداف المطبوعة التالية إلى تحقيق جملة من النقاط المتمثلة فيما يلي:
- محاولة تحديد أهم معايير تحديد السواء واللاسواء في الطفولة والمراهقة.
- تمكين الطالب من التحكم في المبادئ العامة لعلم النفس المرضي للطفل والمراهق.
- تمكين الطالب من التعرف على الصعوبات الخاصة بتشخيص المرض النفسي والعقلي في
الطفولة والمراهقة.
- وصول الطالب إلى إدراك أهمية الحرمان العاطفي بالنسبة للصحة النفسية للطفل
والمراهق.
- التعرف على أهم الاضطرابات النفسية المرتبطة بالطفولة والمراهقة.
- وتبيان
This publication is intended for third year undergraduate clinical psychology
students to answer a number of questions, including What are the characteristics of
pathological and episodic in childhood and adolescence? What are the difficulties we
face in diagnosing psychological disorders in these two stages? What are the different
theoretical explanations to explain the emergence of mental disorders in childhood
and adolescence? What are the main psychological disorders and their classifications
in these two stages? In these lectures we will try to answer to inform the third year
clinical student in this field of psychology, and to benefit from the information
provided in his training in this scientific specialization, which is the science of
psychology.
The objectives of the following publication include the achievement of a
number of points presented in the following:
- To try to identify the main criteria for determining normality and abnormality in
childhood and adolescence.
- To enable the student to master the general principles of child and adolescent
psychopathology.
- To enable the student to recognize the difficulties in diagnosing mental and
psychiatric disorders in childhood and adolescence.
- Enable the student to recognize the importance of emotional deprivation in relation
to the mental health of the child and adolescent.
- Recognize the major mental disorders associated with childhood and adolescence.
- Identify the main concepts that contribute to the formation of personality in childhood and adolescence.