الخلاصة:
The present study aimed to find out the major difficulties and problems that hinder successful ESP teaching and learning in Algerian Universities. It was conducted with a sample of 24 ESP teachers and 364 undergraduate learners from different faculties at the University of Ghardaia. The researcher used questionnaires and classroom observation to collect the data. A mixed approach of qualitative and quantitative analysis was adopted for data processing. The findings of the study revealed that ESP teachers face a lot of issues and difficulties which turn teaching to be a challenging task. These include: absence of ESP syllabus, students’ motivation, large sized classrooms and lack of teaching resources. ESP learners, on the other hand, face problems ; among them: low level of English proficiency, limited class-time and the content of the ESP course is not compatible with their needs.
هدفت الدراسة إلى استكشاف الصعوبات و العراقيل التي يواجهها كل من أساتذة الإنجليزية المتخصصة و الطلبة
بالجامعة الجزائرية و التي تحول دون التعلم الفعال و الأداء الجيد للطلبة في اللغة الإنجليزية. أجريت الدراسة مع
عينة متكونة من 24 أستاذ للغة الإنجليزية المتخصصة و 364 طالبا من كليات مختلفة بجامعة غرداية.
استخدمت الدراسة أساليب مختلفة لجمع المعلومات كالاستبيانات و الملاحظة المباشرة لحصص الإنجليزية
المتخصصة.أظهرت الدراسة أن أساتذة الإنجليزية المتخصصة بالجامعة جملة من المشاكل و الصعوبات التي
تعرقل نجاح العملية التعليمية من بينها:عدم وجود منهاج، نقص موارد التدريس، نقص تحفيز الطلاب و العدد
الكبير للطلبة بالأفواج.أفرزت الدراسة أيضا أن الطلبة لديهم أيضا مشاكل من بينها مستوى متدني جدا في اللغة
الإنجليزية في اللغة الإنجليزية ، ساعات التدريس غير الكافية و محتوى برنامج الإنجليزية لا يتماشى مع
احتياجاتهم و تطلعاتهم