الخلاصة:
This thesis is an examination of the fictional representation of climate change and environmental degradation in four contemporary. Specifically, it analyses the literary discourses through which a number of contemporary British writers respond to the current environmental crisis, climate change, and how such cultural responses help in the establishment of a new literary form, climate change fiction. Through a deep ecocritical analysis of Ian McEwan’s Solar, Marcel Theroux’s Far North, Margaret Atwood’s Oryx and Crake and Sarah Hall’s The Carhullan Army, the thesis seeks to identify these writers’ reactions and insights towards this issue and distinguish the literary techniques they use to imagine and plot this natural phenomenon with its aftermaths explicitly and implicitly. In other words, it tends to manipulate the various suggestions given by these writers to inform their readers about the problem of climate change and stimulate them to rethink and understand the new realities concerning their environment. To reach a sustainable future life, these novelists are among many who call for raising global environmental awareness through literature believing that the literary imagination has a big impact on changing people’s culture towards nature. The analysis made in this study proves that these writers agree on anthropogenic climate change, but they differ in terms of presenting it. They offer readers various narratives depicting climate change and environmental degradation, or the Anthropocene, as a dilemma of a flaw scientist in McEwan’s Solar, the collapse of a flaw society’s in Theroux’s Far North, Forecasting Covid-19 in Atwood’s Oryx and Crake, and flooding in Hall’s The Carhullan Army. Through such presentations, these writers show that climate change and environmental
degradation influence language from the weak discourse towards its loss and recreation.
ﻫﺬﻩ ﺄﻻﻃروحة عبارة عن فحص للتمثيل الخيالي لتغير المناخ والتدهور البيئي في اربع روايات معاصرة . على وﺟﻪ التحديد ‚ فانها تحلل الخطابات الادبية التي من خلالها يستجيب عدد من الكتاب البريطانيين المعاصرين للازمة البيئية الحالية‚ تغير المناخ‚ و كيف تساعد هذه الاستجابات الثقافية في انشاء شكل ادبي جديد و هو خيال تغير المناخ. من خلال تحليل نقدي ايكولوجي عميق لرواية ايان ماكوان "الطاقة الشمسية"‚مارسيل ثيرو "اقصى الشمال"‚ مارجريت اتوود "اوركس و كريك"‚ وساره هول "جيش كارهولان"‚ تسعى ﺄﻻﻃروحة الى تحديد ردود افعال و رؤى هؤلاء الكتاب تجاه هذه القضية‚ وتميز الاساليب الادبية التي استخدموها لتخيل هذه الظاهرة الطبيعية و سرد نتائجها المباشرة و الغير مباشرة. بعبارة اخرى ‚ فانها تهدف الى التطرق الى الاقتراحات المختلفة التي قدمها هؤلاء الكتاب لاعلام قرائهم بمشكلة تغير المناخ و تحفيزهم على اعادة التفكير و فهم الحقائق الجديدة المتعلقة ببيئتهم . للوصول الى حياة مستقبلية مناسبة ‚ يعتبر هؤلاء الكتاب من بين كثيرين ممن يدعون لرفع مستوى الوعي البيئي من خلال الادب ‚ معتقدين ان الخيال الادبي له تاثير كبير في تغيير ثقافة الاشخاص نحو الطبيعة. يثبت التحليل الذي تم اجراؤه في هذه الدراسة ان هؤلاء الكتاب يتفقون على ان تغير المناخ له منشا بشري‚ لكنهم يختلفون في طريقة تقديمه. يقدمون للقراء روايات مختلفة تصور تغير المناخ و التدهور البيئي‚ او الانثروبوسين‚ كانهيار عالم فاسد في " الطاقة الشمسية" ‚ انهيار مجتمع فاسد في "اقصى الشمال"‚ توقع كوفيد19 في"اوركس و كريك"‚ و حدوث فياضانات في"جيش كارهولان". من خلال هذه الدراسة‚ يوضح هؤلاء الكتاب ان تغير المناخ و التدهور البيئي يؤثران على اللغة من الخطاب الضعيف نحو ضياعها و اعادة بنائها