الخلاصة:
The aim of this study is to investigate the effect of student self-assessment on academic writing. The study was set in an EFL university context with first-year English degree students at the University of Algiers 2, and attempted to examine three variables: writing strategies, writing ability, and writing apprehension. The experimental intervention consisted of implementing self-assessment of writing strategies and self-assessment of paragraph writing. To conduct this research, an embedded mixed-methods design was implemented with a sample of 30 control and 30 experimental groups. The findings revealed that the experimental group outperformed the control group on the three variables. Furthermore, analysis of qualitative data indicated that the majority of the participants used writing strategies such as planning, monitoring, and evaluating strategies; they also voiced positive attitudes towards paragraph writing and high perceptions of their paragraph writing ability
هدف الدراسة الرئيسي تمثل في تطوير مهارات الكتابة في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية لدى طلاب السنة الأولى بِاستخدام نماذج التقييم الذاتي. اختيرت عينة الدراسة من مجتمع طلاب السنة الأولى قسم لغة إنجليزية، جامعة أبو القاسم سعد الله الجزائر2. العيّنة ممثلة بعدد من طلاب السنة الأولى في قسم اللغة الإنجليزية كمجموعة تجريبية وكان عددهم 60 طالب وطالبة. وقدمت الدراسة أدوات بحث هي اختبارات تجريبية لقياس مهارة الكتابة واستراتيجيات الكتابة ٬ ومقياس اضطراب التعبير الكتابي قبل وبعد التجربة إضافة إلى مقابلة حول استراتيجيات الكتابة ومقابلة حول ردود الفعل اتجاه التعبير الكتابي. تم إخضاع البيانات للتحليل الإحصائي واللغوي، ولقد كانت أهم نتائج الدراسة هو وجود دلائل تشير إلى تحسينات في مهارات واستراتيجيات الكتابة بعد استعمال نماذج التقييم الذاتي إضافة إلى ردود فعل ايجابية اتجاه التعبير الكتابي.