Abstract:
This doctoral research project seeks to raise EFL students’ awareness of a number of essential aspects in relation to their writing. The strategy underlying this research study places an emphasis on implementing assessment for learning, which is based on using instructional analytic rubrics as assessment tools, student assessment, including self-assessment and anonymous peer assessment, and teacher guidance. This strategy is used to provide an elaborated and constructive feedback to help students identify their weaknesses and strengths. This study is applied and deductive, with a quasi-experimental design, and the data collection and analysis methods are blended for triangulation and complementarity purposes. The data was gathered through pre- and post-study questionnaires, pre- and post-tests, writing rubrics and follow-up sections, researcher journal report, and writing working portfolio. The analysis procedures used were various, including content, thematic, and mixed methods and using Microsoft Excel and SPSS version 26. The findings reveal the effectiveness of using assessment for learning to support students’ progress and improvement in their writing
يسعى هذا البحث إلى زيادة وعي طلاب اللغة الإنجليزية، كلغة أجنبية، لعدة جوانب أساسية متعلقة بالكتابة ليتمكنوا من تحسين هذه المهارة الأساسية. ترتكز الإستراتيجية التي قامت عليها هذه الدراسة البحثية على تنفيذ التقييم للتعلم، وذلك باستخدام القواعد التحليلية التعليمية كأدوات التقييم، وتدخل الطلاب في التقييم، بما في ذلك التقييم الذاتي وتقييم الأقران مجهول الهوية، إضافة إلى توجيهات الأساتذة ويهدف الكل إلى تقديم صورة انعكاسية التي من خلالها يمكن للطلاب تحديد نقاط ضعفهم وقوتهم. اعتمدت منهجية البحث على تصميم شبه تجريبي، وتم مزج طرق جمع البيانات وتحليلها لأغراض التثليث والتكامل. تم جمع البيانات من خلال استبيانات ما قبل الدراسة وما بعدها، الاختبارات السابقة واللاحقة لها،Rubric مرفوقة بمقرر المتابعة، تقريرالباحث، وحقيبة العمل. كانت إجراءات التحليل المستخدمة متنوعة، بما في ذلك المحتوى والأساليب الموضوعية وكذلك المختلطة كاستخدام Microsoft Excel و SPSS الإصدار 26. كشفت النتائج عن فعالية استخدام التقييم في التعلم لدعم تقدم الطلاب وتحسن كتابتهم.