Abstract:
In the shadowed alleys of conflict zones and through the hushed corridors of evil regimes, traumatized children are faced with a suffocating aura of horror which makes them inhale trauma, yet exhale resilience. Through the lens of trauma theory, the present research work provides a psychoanalytic reading of Deborah Ellis’ The Breadwinner tetralogy and Naheed Hasnat Senzai’s Escape from Aleppo. Closer to the crux of argument, it steps in to explore bruises of the psyche and history wherein trauma resides cozily. Imbued with tenets of realism and modernism, the corpus under study triggers a cascade of the war novel genre, mirroring children’s reception of, and reaction to, war atrocities. Based on a comparative approach, the findings of this research work reveal that Ellis and Senzai are faithful to the war novel genre in their depiction of the psychological interiorities that overweight heavily upon the children’s fragile mind, the unconscious mind.
بين الأزقة المظلمة لمناطق الصراع و عبر الأروقة الخافتة للأنظمة الاستبدادية، يواجه الأطفال المصابون بصدمات نفسية هالة خانقة من الرعب تجعلهم يعيشون حالة ذعر بقدر ما تختبر محاولتهم للصمود. يوفر هذا البحث، استنادا إلى نظرية الصدمة، قراءة تحليلية نفسية لرباعية ديبورا إليس بعنوان "المعيل" و رواية ناهد حسنات سينزاي بعنوان "هروب من حلب". الأهم من ذلك، تسعى الدراسة الى استكشاف الكدمات النفسية و التاريخية أين تنشأ الصدمة بسهولة وتقطن بأريحية. هكذا، تشير المدونة قيد الدراسة و المشبعة بتيارات الواقعية و الحداثة إلى انفجار رواية الحرب، مما يعكس استقبال الأطفال لفظائع الحرب و رد فعلهم لها. تكشف نتائج البحث، بالارتكاز على المنهج المقارن، اخلاص كل من ديبورا و سينزاي لهذا النوع من رواية الحرب في تصويرهما للآلام النفسية الباطنية التي تثقل كاهل العقل الهش، بعبارة أخرى العقل اللا وعي.