Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

Towards Voicing the Traumatized Voiceless: Exploring Children’s Construction of Resilience and Search for Home in Deborah Ellis’ The Breadwinner Trilogy, My Name Is Parvana and N.H. Senzai’s Escape from Aleppo

Show simple item record

dc.contributor.author Ezzine الزين, Chahinez شهيناز
dc.contributor.author Ait Ammour, Houria (Directrice de thése)
dc.date.accessioned 2024-11-13T08:30:46Z
dc.date.available 2024-11-13T08:30:46Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/7572
dc.description.abstract In the shadowed alleys of conflict zones and through the hushed corridors of evil regimes, traumatized children are faced with a suffocating aura of horror which makes them inhale trauma, yet exhale resilience. Through the lens of trauma theory, the present research work provides a psychoanalytic reading of Deborah Ellis’ The Breadwinner tetralogy and Naheed Hasnat Senzai’s Escape from Aleppo. Closer to the crux of argument, it steps in to explore bruises of the psyche and history wherein trauma resides cozily. Imbued with tenets of realism and modernism, the corpus under study triggers a cascade of the war novel genre, mirroring children’s reception of, and reaction to, war atrocities. Based on a comparative approach, the findings of this research work reveal that Ellis and Senzai are faithful to the war novel genre in their depiction of the psychological interiorities that overweight heavily upon the children’s fragile mind, the unconscious mind. بين الأزقة المظلمة لمناطق الصراع و عبر الأروقة الخافتة للأنظمة الاستبدادية، يواجه الأطفال المصابون بصدمات نفسية هالة خانقة من الرعب تجعلهم يعيشون حالة ذعر بقدر ما تختبر محاولتهم للصمود. يوفر هذا البحث، استنادا إلى نظرية الصدمة، قراءة تحليلية نفسية لرباعية ديبورا إليس بعنوان "المعيل" و رواية ناهد حسنات سينزاي بعنوان "هروب من حلب". الأهم من ذلك، تسعى الدراسة الى استكشاف الكدمات النفسية و التاريخية أين تنشأ الصدمة بسهولة وتقطن بأريحية. هكذا، تشير المدونة قيد الدراسة و المشبعة بتيارات الواقعية و الحداثة إلى انفجار رواية الحرب، مما يعكس استقبال الأطفال لفظائع الحرب و رد فعلهم لها. تكشف نتائج البحث، بالارتكاز على المنهج المقارن، اخلاص كل من ديبورا و سينزاي لهذا النوع من رواية الحرب في تصويرهما للآلام النفسية الباطنية التي تثقل كاهل العقل الهش، بعبارة أخرى العقل اللا وعي. ar_AR
dc.language.iso en ar_AR
dc.publisher جامعة الجزائر2 أبو القاسم سعد الله Algiers2 University Abu El Kacem Saad Allah ar_AR
dc.subject Ellis، Deborah-writer ar_AR
dc.subject traumatized children ar_AR
dc.subject Ellis، Deborah- Breadwinner ar_AR
dc.subject Hasnat Senzai، Naheed-Escape from Aleppo ar_AR
dc.subject Ellis، Deborah- My Name Is Parvana ar_AR
dc.title Towards Voicing the Traumatized Voiceless: Exploring Children’s Construction of Resilience and Search for Home in Deborah Ellis’ The Breadwinner Trilogy, My Name Is Parvana and N.H. Senzai’s Escape from Aleppo ar_AR
dc.type Thesis ar_AR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account