Abstract:
This study investigates the relationship between vocabulary size and vocabulary learning strategies (VLS) use among 184 EFL students enrolled in the 3-year English degree course at the University of Algiers 2. Findings revealed that the students' vocabulary size increased from the time they joined University to the end of their final year, however, their VLS behaviour did not change significantly. The low correlation between vocabulary size growth and VLS seems to imply that the nature of the students’ VLS had a non-significant effect on their vocabulary size growth. Metacognitive strategies involving the use of Internet seemed to significantly correlate with their overall vocabulary size, and a large number of low-frequency words with a spelling similar to their French cognates were noted. Drawing on the students’ previous knowledge of other languages, use of multimedia resources, as well as focusing on strategy training and integrating explicit English vocabulary instruction may help increase students' lexical repertoire, autonomy, and strategic competence
هذه الدراسة هي محاولة لاستقصاء العلاقة بين نمط نمو حجم المفردات واستراتيجيات تعلم المفردات المستخدمة لدى عينة من 184 طالبًا من طلبة اللغة الإنجليزية بجامعة الجزائر 2. وكشفت النتائج أن حجم مفردات الطلاب ارتفع ومع ذلك ، فإن سلوك استراتيجيات تعلم مفردات الطلبة لم يتغير بشكل ملحوظ على مدى السنوات الثلاث. استراتيجيات ما وراء المعرفية التي تنطوي على استخدام الإنترنت مرتبطة بشكل كبير مع حجم مفرداتهم الإجمالية. . لوحظ عدد كبير من الكلمات المنخفضة التردد ذات كتابة مشابهة لما يعادلها بالفرنسية. تشير هذه النتائج إلى أن الاعتماد على معرفة الطلبة السابقة باللغات الأخرى (اللغة الأم و اللغة الثانية ) ، واستخدام موارد الوسائل المتعددة الوسائط، بالإضافة إلى التركيز على التدريب الاستراتيجي ودمج تعليم مفردات اللغة الإنجليزية الواضحة قد يساعد في زيادة مفردات الطلبة واستقلاليتهم وكفاءتهم الاستراتيجية