Résumé:
تمثل المعلومة عصب الاداري لمؤسسة ما أو هيئة، ولهذا المعلومات تحويها الوثائق التي
تنتجها أو تستلمها أية مؤسسة أو منظمة أثناء أداء أنشطتها وأعمالها اليومية.
تعد ادارة الوثائق الالكترونية التي تقوم عليها فكرة الحكومة الالكترونية، والتي تهدف الى تقديم
الخدمات الالكترونية لكافة المتعاملين معها من القطاع العام والخاص.
إن اهمية وجود معايير دولية ووطنية في تحدد السياسات والاج ا رءات والممارسات اللازمة
لإدارة الوثائق الالكترونية بما يتيح التحكم المنهجي والعلمي في حجم المعلومات المسجلة
والمستعملة في إطار النشاطات والضرورية لمواصلتها منذ نشأتها الى غاية تقرير مصيرها
النهائي.
تعتبر دورة حياة الوثيقة جزء حيوي للعمال اليومية لأي مؤسسة او هيئة ادارية قائمة، وعليها
يجب أن تكون الوثيقة الالكترونية قادرة لخضوع لعملية الإدارة في كل وقت ) حاليا ومستقبلا( .
Information is the administrative backbone of an organisation, and this information is contained in the documents produced or received by any institution or organisation during the performance of its daily activities and work.
Electronic document management is the basis of the idea of e-government, which aims to provide e-services to all customers from the public and private sectors.
The importance of the existence of international and national standards in defining the policies, procedures and practices necessary to manage electronic documents to allow systematic and scientific control of the volume of information .
The lifecycle of a document is a vital part of the daily operations of any organisation or administrative body, and therefore the electronic document must be able to undergo the management process at all times (now and in the future