Abstract:
The study investigates Algerian EFL secondary school textbooks to assess their intercultural dimension at linguistic and visual levels. It also evaluates EFL teachers' and learners' perceptions of intercultural awareness in the classroom. Sixty-eight images and forty texts from 'At the Crossroads' (2005), 'Getting Through' (2006), and 'New Prospects' (2006) were analyzed, with twenty-six teachers and eighty-five learners participating via questionnaires. Using multimodal critical discourse analysis, the study examines the visual and linguistic discourses of the textbooks based on Kress and Leeuwen's (2006) grammar of visual design and Fairclough's (2003) critical discourse analysis frameworks. Findings reveal a lack of potential in the textbooks to foster intercultural learning, simplifying complex cultural content and promoting stereotypical attitudes. The textbooks prioritize British and American cultures, potentially hindering cultural understanding and limiting learners' ability to engage critically. The study suggests a need to reevaluate EFL textbook design to enhance learners' intercultural awareness
تهدف الدراسة إلى استكشاف البعد الثقافي لكتب المدارس الثانوية الجزائرية لتعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية على المستويين اللغوي والبصري. كما تقوم بتقييم ادراك معلمي ومتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية للوعي الثقافي في الصف. تم تحليل 68 صورة و40 نصًا من 'عند مفترق الطرق' (2005)، و'التغلب' (2006)، و'آفاق جديدة' (2006)، مع مشاركة 26 معلمًا و85 متعلمًا من خلال استبيانات. باستخدام تحليل الخطاب النقدي متعدد الوسائط، تدرس الدراسة الخطابات البصرية واللغوية في الكتب بناءً على إطارات تحليل الخطاب البصري لكريس وليوين (2006) وتحليل الخطاب النقدي لفيركلاوغ (2003). تظهر النتائج نقصًا في القدرة على تعزيز التعلم الثقافي بسبب تبسيط المحتوى الثقافي وتعزيز المواقف النمطية. تؤكد الدراسة على ضرورة إعادة تقييم تصميم كتب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية لتعزيز الوعي الثقافي لدى المتعلمين.