Dépôt Institutionnel Numérique de la production Scientifique et Académique de l'Université d'Alger 2

EFL Textbooks’ Visuals as Semiotic Resources for Developing EFL Learners’ Intercultural Awareness: A Social Semiotic Multimodal Approach

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author Chalal شعلال, Fatima Zohra فاطمة الزهراء
dc.contributor.author Souryana, YASSINE (Directeure de thése)
dc.date.accessioned 2024-11-21T09:22:39Z
dc.date.available 2024-11-21T09:22:39Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/7673
dc.description.abstract The study investigates Algerian EFL secondary school textbooks to assess their intercultural dimension at linguistic and visual levels. It also evaluates EFL teachers' and learners' perceptions of intercultural awareness in the classroom. Sixty-eight images and forty texts from 'At the Crossroads' (2005), 'Getting Through' (2006), and 'New Prospects' (2006) were analyzed, with twenty-six teachers and eighty-five learners participating via questionnaires. Using multimodal critical discourse analysis, the study examines the visual and linguistic discourses of the textbooks based on Kress and Leeuwen's (2006) grammar of visual design and Fairclough's (2003) critical discourse analysis frameworks. Findings reveal a lack of potential in the textbooks to foster intercultural learning, simplifying complex cultural content and promoting stereotypical attitudes. The textbooks prioritize British and American cultures, potentially hindering cultural understanding and limiting learners' ability to engage critically. The study suggests a need to reevaluate EFL textbook design to enhance learners' intercultural awareness تهدف الدراسة إلى استكشاف البعد الثقافي لكتب المدارس الثانوية الجزائرية لتعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية على المستويين اللغوي والبصري. كما تقوم بتقييم ادراك معلمي ومتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية للوعي الثقافي في الصف. تم تحليل 68 صورة و40 نصًا من 'عند مفترق الطرق' (2005)، و'التغلب' (2006)، و'آفاق جديدة' (2006)، مع مشاركة 26 معلمًا و85 متعلمًا من خلال استبيانات. باستخدام تحليل الخطاب النقدي متعدد الوسائط، تدرس الدراسة الخطابات البصرية واللغوية في الكتب بناءً على إطارات تحليل الخطاب البصري لكريس وليوين (2006) وتحليل الخطاب النقدي لفيركلاوغ (2003). تظهر النتائج نقصًا في القدرة على تعزيز التعلم الثقافي بسبب تبسيط المحتوى الثقافي وتعزيز المواقف النمطية. تؤكد الدراسة على ضرورة إعادة تقييم تصميم كتب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية لتعزيز الوعي الثقافي لدى المتعلمين. ar_AR
dc.language.iso en ar_AR
dc.publisher جامعة الجزائر2 أبو القاسم سعد الله Algiers2 University Abu El Kacem Saad Allah ar_AR
dc.subject Algerian EFL textbooks ar_AR
dc.subject intercultural awareness ar_AR
dc.subject linguistic discourse ar_AR
dc.subject multimodal Critical Discourse Analysis ar_AR
dc.subject visual discourse ar_AR
dc.title EFL Textbooks’ Visuals as Semiotic Resources for Developing EFL Learners’ Intercultural Awareness: A Social Semiotic Multimodal Approach ar_AR
dc.type Thesis ar_AR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte