Abstract:
Our research aims at investigating the effects of direct and indirect written corrective feedback in improving learners’ writing skills. We attempt to show the advantages of direct and indirect written corrective feedback and their role to develop middle school learners’ writing accuracy.
Written corrective feedback is a correction strategy that teachers use to treat learners’ errors. Teachers can correct learners’ writing in two ways via direct and indirect written corrective feedback. Direct written corrective feedback is when the teacher indicates that an error has been made through: crossing out, underlying, circling the errors and providing its correct forms. Indirect written corrective feedback is when the teacher shows the errors by crossing out, underlying, circling the errors but with no correction of the error being provided
يواجه التلاميذ المتوسطة مشكلا في الكتابة. فهم يقومون بأخطاء كتابية متعددة. و نظرا لأهمية الكتابة في التحصيل العلمي للتلاميذ قد اقترحت استراتيجيات لتحسين القدرة الكتابية للطلبة. من بين الاستراتيجيات هي التصحيح المكتوب المباشر و الغير المباشر للمعلم. ان هدف هذه الدراسة الحالية هو اكتشاف اثأر التصحيح المكتوب المباشر و الغير المباشر في تحسين الدقة الكتابية للمتعلمين. قد شارك في الدراسة (32) متعلما من المتوسطة و معلمي اللغة الانجليزية. تم استخدام (4) أدوات بحث لجمع البيانات (استبيان المتعلمين و استبيان المعلمين مقابلة المعلمين و تحليل النصوص الكتابية المحررة من طرف المتعلمين). أشارت النتائج أن التصحيح المكتوب المباشر و الغير المباشر يحسن المهارة الكتابية للمتعلمين بعدة طرق. يعتبرالتصحيح المكتوب المباشر أكثر فعالية للمتعلمين ذو الكفاءة المنخفضة بحيث انه يقدم تصحيحات كتابية واضحة للمتعلمين و يساعدهم على اكتساب الأشكال النحوية الصحيحة. يعتبرالتصحيح المكتوب الغير المباشر مفيدا للمتعلمين ذو الكفاءة العالية بحيث انه يعزز الاستقلالية في التعلم و يزيد من التفكير و التحليل