الخلاصة:
تشمل المطبوعة على محاضرات في مقياس" الاختبارات والمقاييس النفسية 1"
حسب عرض التكوين المقرر والموجه لطلبة السنة الأولى ماستر اختصاص "علم النفس
العيادي." يعتبر هذا المقياس وحدة تعليمية منهجية (الملحق رقم1)، مكملة للقاعدة المعرفية
الأكاديمية التي اكتسبها الطالب بالخصوص عند دراسة وحدات "القياس النفسي" و "بناء
الاختبارات " في السنة الثانية علم النفس، ووحدة "اختبارات الشخصية" في السنة الثالثة
ليسانس علم النفس العيادي.
تهدف هذه المحاضرات أساسا إلى التعرف على أهم اختبارات القدرات العقلية
وبعض الاختبارات الموضوعية للشخصية والتدرب على تطبيقها وذلك من خلال تقديم
لمحة عنها وعن أنواعها وأهميتها العيادية بالخصوص أنها متعلقة بالتشخيص الإكلينيكي
للطفل والراشد على السواء.
تتكون المطبوعة من محاضرات موزعة على ثلاثة فصول رئيسة هي:
- الفصل الأول يضم مدخل الى القياس النفسي وتعريف بالاختبار النفسي، وكذا طرق
تصنيف الاختبارات النفسية.
- الفصل الثاني يخص اختبارات القدرات العقلية حيث نعرض فيه اولا تعريف لمفهوم
الذكاء واهم النظريات المفسرة للذكاء، ثم نتطرق إلى أهم هذه الاختبارات وأكثرها استعمالا
(ميدانيا) في الفحص النفسي وهي: مقياس كولومبيا للنضج العقلي، ومقياس وكسلر لذكاء
الأطفال المراجعة الرابعةWISC IV ، و السلم المتري الجديد للذكاء .NEMI 2
-الفصل الثالث يخص الاختبارات الموضوعية للشخصية وفيه نتعرف على أنواعها وعلى
خصائصها، ثم نتطرق بالتفصيل إلى مقياسين هما: قائمة ارون بيك للاكتئاب المراجعة
الثانية BDI II ، ومقياس تقدير الذات لكوبرسميث.SEIThe course handout includes lectures for the course "Psychological Tests and Scales 1" as part
of the curriculum designed for first-year Master's students specializing in "Clinical
Psychology." This course is a methodological unit, complementing the academic knowledge
base acquired by students, especially from the second-year courses "Psychometrics" and "Test
Construction," as well as the third-year course "Personality Tests" in the Bachelor's program
in Clinical Psychology.
The main aim of these lectures is to familiarize students with the most important tests for
cognitive abilities and some objective personality tests, and to train them in their application.
This is achieved by providing an overview of these tests, their types, and their clinical
significance, especially in relation to the clinical diagnosis of both children and adults.
"The handout consists of lectures divided into three main chapters, which are:
Chapter 1: Introduction to psychometrics and a definition of psychological tests, as
well as methods for classifying psychological tests.
Chapter 2: Cognitive ability tests. In this chapter, we first define the concept of
intelligence and review the most important theories explaining intelligence. We then
cover the most widely used cognitive ability tests in psychological assessments,
including: the Columbia Mental Maturity Scale, the Wechsler Intelligence Scale for
Children, Fourth Edition (WISC-IV), and the Nouvelle échelle métrique de
l’intelligence 2 (NEMI 2).
Chapter 3: Objective personality tests. In this chapter, we examine the types and
characteristics of these tests, and provide a detailed overview of two specific scales:
the Beck Depression Inventory, Second Edition (BDI-II), and the Coopersmith Self-
Esteem Inventory (SEI).